onsdag, september 05, 2007

Mohair mössa





Garn: mohair, färg grå med inslag av flera färger, 30 gr
Stickor: 5,5 och 7 mm
Sticktäthet: 12 m och 14 varv på 10 cm
Mönster: Wild Knitting
Stickad oktober 2005

Jag behövde mössa för två år sedan, så jag stickade den här. Mohair garnet fanns upprevat i förrådet. Det kom från en smutsig tröja, och det blev förvånansvärt fint och mjukt efter tvätten. Mönstret tog jag från favorit boken Wild Knitting (Mitchell Beazley, 1979, ISBN 0 85533 180 1; ingen författare men flera editors och consultants – inga kända namn utom Sandy Black), och, ovanligt för mig, följde jag mönstret till punkt och pricka, fast inga paljetter för mig. Spetsmönstret är enkelt, och det är avig slätstickning i hjässan, och den sys ihop bakpå. Mössan passar och den ser bra ut på. Den är varm runt öronen, men det blåser genom hålen, så praktisk är den inte.
Boken rekommenderar jag. Där finns massor med fantasirika mönster, från underkläder, sockor och tröjor till smycken, myskuddar och skoj som ostbit och mus, glass strut och kritor.

Inga kommentarer: