söndag, september 30, 2007

Garnförrådet

Jag har en väldig massa stickgarn. Jag vaknar på natten i panik och undrar hur jag skall få allt stickat. I huvudet räknade jag ut att garnet skulle räcka i 8 – 10 år om jag fortsätter sticka i samma takt som tidigare, dvs ungefär 10 eller 11 kg i året. Så jag beslöt väga allt garn och nu har jag gjort det. Och det är värre än jag trodde – sammanlagt 111 kg, så det räcker 10 eller 11 år – hemsk tanke för det är ju roligt att köpa nytt.

Det här är allt jag har i garnväg och allt stickat som skall revas upp. Stickningar på gång har räknats som garn tills de är alldeles färdiga, dvs ihopsydda och trådar fästade. Själva vägningen var långt från exakt. En del vägdes på hushållsvåg och en del på badrumsvåg som visar till närmaste 200 gr, så resultatet kan vara fel med +- 3 – 4 kg.

Så nu skall jag bokföra garnförrådet. Jag skall skriva upp vad jag lägger dit och vad som kommer bort, varje månad, kvartal och år. Resultatet blir förstås ojämnt, för somliga månader blir ingenting färdigt och andra flera saker. Men det känns bättre nu när jag vet precis hur stort problem det är. Kanske det får mig att köpa mindre. Det hjälper inte att somligt garn är för fint och kärt att tas i bruk, för det finns inte längre till när det blivit stickat. Så länge det ligger i förrådet finns det dussintals saker jag kan sticka med det.

Inga kommentarer: