söndag, september 30, 2007

Wool cotton randig tröja


Tröjan blir snart färdig. Det gick bra att överföra ärmarna och bålen till rundstickorna, men jag var inte beredd på hur långa varv det blev till att börja med. Men snart märktes det att varven blev kortare, och nu går det fort att få ett varv stickat. Jag stickar vanlig raglan minskning med 2 maskor emellan, och det ser snyggt ut. (Jag tiger om skarven på ryggen – jag får låta bli att vända ryggen åt folk när jag har den på.)


Jag har ingen aning om hur halskanten skall bli. Det vore naturligt att sticka fåll liksom på nedkanten och på ärmarna, men jag tycker det blir för tjockt. Kanske jag fortsätter med slätstickning, men kanten rullar framåt då. Ett tag tänkte jag på vanlig resår eller kanske 3 m rät 1 avig. I dag slog det mig att det vore skönt med vid polokrage, men då måste jag vända riktning så att rätsidan blir avig. Ibland undrar jag om den skall bli till någonting alls.

Inga kommentarer: