söndag, september 16, 2007

Spetsmönstrad tröja av Replotgarn





Garn: 100% ull
Stickor: 2,5 och 3 mm
Sticktäthet: 24 m och 36 varv på 10 cm
Mönster: eget, candlelight spetsmönster
Stickad 25 december 2005 – 22 mars 2006

Garnet till den här tröjan fick jag till present för många år sedan. Det är ofärgat garn spunnet från garn av Replotfår. Jag ämnade sticka fairisle med två ljusare nyanser och gjorde flera början, men det blev aldrig till någonting. Och stora tröjor var inte längre på modet för två år sedan, så det blev den här. En tunnare tröja att ta på under jackan på vintern, i favoritfärgen brunt.

Spetsmönstret, candlelight, hittade jag i Mary Thomas’s Book of Knitting Patterns (Hodder and Stoughton, 1943), men jag har sett det i andra stickmönster. Själva tröjan är eget mönster. Det blev ingen resår, bara 6 varv rätstickning nedantill, runt handlederna och runt halskanten.

Jag har använt tröjan flitigt, och den är mjuk, varm och skön. På fotot har jag ljust linne under så att mönstret skall framträda bättre, men annars brukar jag ha mörk. Ärmarna töjdes i tvätten, så nu är de litet för långa, och det är ärmhålen också. Det skall bli roligt att ta på den igen i höstkylan.

Inga kommentarer: