söndag, september 30, 2007

Filten #113





Jag började sticka på filten #113 i går, och det är svårt att vara ostickad så här i början när man inte vet hur den skall se ut. Jag revade upp två tröjor. Det mörkbeige är hemstickad. Ganska ambitiöst mönster med bårder runt kroppen och över axlarna. Själv skulle jag ha tyckt att det blir för svårt att få axelsömmen att se fin ut. Här har mönstret på bårderna stickats med mycket tätare sträckning, och annars är stickningen också ojämn. Den hade ett par malhål, så jag satte den i frysen ett par dagar. Garnet blev fint och slätt efter tvätt. Den andra tröjan är kashmir, märket Vince från UAE (United Arab Emirates), mjukt och skönt, och lätt att reva upp, fast den hade också gummitråd i resåren. Den var alldeles maläten på armbågarna, så den hamnade i frysen med.

Jag nyttjar ut många rundstickor. De bryts av vid skarven mellan stickorna och plastbiten. De bästa räcker ett par år. Jag köper alltefter jag hittar så jag alltid har ett par i reserv, sedan den gången när jag fick sluta sticka tills jag hann till garnaffären följande dag. I fjol köpte jag fina Addi stickor, men jag lade bort dem för finare stickning efter ett par månader. Jag vet inte var de här kommit från eller hur länge de varit använda. Jag märkte nyss att det faktiskt står storleken, 4.00, på ena stickan. De nya, som inte alls är nya, är bastantare och stöder händerna bättre, men de är kortare, 80 cm. De andra var 100 cm, och den längden föredrar jag för det är lättare att mäta längden när man stickar med dem.

Inga kommentarer: