söndag, augusti 26, 2007



Fram/bakstycket är stickat nästan till ärmhålen, och snart får jag börja på ärmarna med strumpstickor. Jag har just räknat ut hur många maskor och varv och ökningarna det behövs till ärmarna och maskor till raglan minskningen och hur många maskor det skall finnas kvar runt halsen. Det enda som återstår är hur halsurringningen skall se ut. Det hinner jag tänka på senare.

Skarven ser litet bättre ut nu, när jag gör likadant varje gång jag byter färg, dvs nästan vartenda varv. Jag läste Meg Swansens sätt att få jogless stripes i senaste numret av Vogue Knitting (Fall 2007), men endera förstår jag fel eller så går det inte med ränder på ett varv. Om man stickor ihop maska i varv 2 med maskan under i varv 1 så drar det inte ihop stickningen om man gör det varje varv, och om man flyttar stickmarkören en maska till vänster flyttar man inte på början på varvet. Fast det kanske inte gör någonting om man har jogless stripes, och kanske det går bättre med bredare ränder.

På garnetiketten till mina nystan av Rowan Wool Cotton står det att sticktätheten skall vara 28 maskor på 3 mm stickor. På samma garn som finns till salu nu står det 23 – 24 m med 4 mm stickor. Garnet är inte alls tjockare nu, bara tätare spunnet. Intressant att Rowan har ändrat på garnet utan att ändra på namnet. Jag tycker att 28 m är lämpligt. Jag stickar lösare, 26 m, och om jag började på nytt skulle jag ta mindre stickor. Annars är garnet skönt och behagligt – litet glansigt.

Jag skall visa strumpstickorna som jag hittade. Fodralet ser alldeles nytt ut. Jag undrar hur gamla de är – från 50 eller 60 talet? Och vem har sparat på dem i så många år, och har de alls blivit använda? Jag fick ett mindre par stickor till på samma gång.

Inga kommentarer: