torsdag, oktober 30, 2008

Kaffe Fassett jacka



Nu hittade jag en Kaffe Fassett tröja på loppis. Jag samlar så smått på dem, och de hör till de saker som jag köper utan tvekan även om jag annars har köpförbud.

Det här mönstret känner jag till från boken Kaffe´s Classics där det heter Ancient. På Ravelry finns den som Oriental landscapes från en annan bok, Kaffe´s Colour Book, som jag inte har. Samma mönster är det i alla fall.

Jackan har stickats i precis samma garn som i mönstret, och precis lika, fast utan fickor. Den är löst stickad och blev därför jättestor, 144 cm i bröstvidd, större än 128 cm enligt mönstret. Det blev fler knapphål än knappar. Den är stickad i intarsia, till och med de små gula rutorna som skulle stickas i fairisle. Den doftar nytvättad, och den är väldigt mjuk och skön, delvis för att Kaffe´s Kid Silk finns med.

Jackan väger 900 gr. Om man köpte garn enligt mönstret skulle det bli 1,4 kg, så det blir ganska mycket kvar. Men jag antar att man fick köpa den som kit, och då fick man väl bara så mycket som behövdes. Det tar 25 olika färger av sammanlagt 6 garnsorter.

När jag började sticka filtarna tänkte jag att jag byter garn när ett tar slut. Men ett 50 gr nystan räckte väldigt långt och det såg ojämnt ut, så jag började nysta av mindre nystan. Nu har jag gjort det så länge att alla nystan blir lika stora, och det är inte meningen heller att det skall bli alldeles jämnt. Så det är roligt att reva upp en Kaffe Fassett tröja med så många olika garn, och det passar bra att det finns färdigt många trådar i olika längder. Jag tycker också så mycket om färgskiftningarna. I det här mönstret åstadkommer man dem genom att använda garn i olika färger, och det strävar jag också efter i filtarna. Med Noro garn finns likadana färgskiftningar i ett enda nystan, och nu gör Kaffe Fassett likadant i det nya Rowan garnet Colourscape.

Inga kommentarer: