söndag, oktober 05, 2008

Erika Knight

I går var jag på träff med Erika Knight som talade om sin nya bok Mens knits. Det var bara ca dussinet människor där, en fjärdedel män, och vi rymdes nästan alla runt bordet, med stickningar från boken och laptop med bilderna.

Erika inledde med att berätta om hur hon började sticka och om sin karriär. Hon gör designs för flera välkända märken, bl a Hennes men också dyrare. Hon talade medryckande och humoristiskt. Sedan visade hon upp plaggen från boken och pratade om dem, om garnet och om detaljerna. De var alla fint stickade och väl ihopsydda. Hon hänförde ofta till medhjälparen, som var med, men nu har jag glömt namnet. Fotomodellerna i boken hade de tagit ’from the street’ och hon berättade litet om dem. Ett par var svenskar.

Plaggen var enkla och stilriktiga, och det fanns ingenting jag skulle vilja sticka, med undantag av en halsduk med stora flätor. (Flätor är moderiktiga i vinter, sade hon, ju större desto bättre, och oregelbundna flätor allra bäst. Så min Di Gilpin topp skulle ha passat bra.) Det var ju likadant med mönstren i höstens Rowan Magazine 44, dvs alla var så enkla och det fanns ingenting mera invecklat. Erika sade att hon är deltar i Rowans diskussioner om nya mönster och nya garn, så är det planerat? Interweave Knits and Vogue Knitting har alldeles annorlunda mönster, med invecklat stickning som verkligen är intressant. Hon sade också att hon gärna stickar med rundstickor (on the wire – ett uttryck som jag inte hört förr), men engelska redaktörer ändrar om det. Och Rowan godtar inte v-halsringning för män. De mönster som hon, och andra designers, skickar till redaktörer är ofta mycket längre med utförliga anvisningar, men de blir förkortare, eftersom de tycker att det inte behövs. Så man får undra om Rowan ser sina kunder som mindre skickliga som inte behöver förstå hur man gör, och om man är mera avancerad får man ty sig till amerikanska mönster. Själv tycker jag att mönstren i Rowan 44 är alldeles ointressanta, liksom Erikas bok. Jag har så många gamla stickböcker och tidningar med likadana mönster.

Erika hade på sig en tröja stickad i Rowan Tapestry från sin bok Classic Knits. Den passade utmärkt, och jag tyckte om intagningar runt ärmhålet, så jag hoppas jag får tag i boken på biblioteket eller på loppis så jag kan låna från mönstret med mitt Tapestry garn i garnförrådet. Hon sade att hon var inte alls nöjd med kvaliteten på garnet, i synnerhet inte sojan.


Jag äger fyra av Erikas tidigare böcker, alla inhandlade på loppis. Mönstren är enkla, men jag hade ingenting emot det för det fanns mest heminredning och få kläder. Bilderna är förtjusande. Mönstret till de sexkantiga lapparna till mina virkade filterna kommer från en av dem. Easy knits for simple living tycker jag bäst om. Jag bläddrade i de tre senaste böckerna, Classic etc, i garnaffären och tyckte att innehållet var mindre tilltalande.

Inga kommentarer: