måndag, oktober 20, 2008

Att sticka halsduk


Den senaste veckan har det blivit litet stickat på Grainy Silk tröjan. Jag stickade flitigt på filten #120 istället för att få den färdig. Det fick jag. Jag satte med ljusare garn för att pigga upp den, men den blev litet för randig. Den blev i alla fall i favoritfärgerna, brunt och svart med litet rött. På bilden är den för ljus. Jag tar kort av filten #121 när jag stickat litet längre.

Det är roligt att sticka med tunnare stickor på Grainy Silk tröjan, men det blir långtråkigt efter några varv, så jag har börjat med en ny stickning. Det är sällan jag har tre på gång, jag måste alltid ha en filt till hands, och en annan går fint. Men det kommer att ta så länge att få tröjan färdig att jag inte har tålamod att vänta när det finns så mycket annat jag vill sticka.

Jag blev besviken när det inte fanns tillräckligt Biggy Print garn till halsduk. Nu har jag sett mönster till löstagbar krage som skulle gå bra, men det får vara än så länge. Jag kom plötsligt ihåg Noro Silk Mountain garnet som jag köpte på rea i somras. Det blev bara 6 nystan, 300 gr, som skulle passa fint till halsduk. Det finns fyra nystan av en färg och ett nystan av två andra.






Jag ville sticka snett så jag kastade på fem maskor, och ökade en i slutet av varje varv i en sida. Det blev för snett och spetsigt så jag revade upp och började på nytt. Nu blev det två varv moss-stickning, och sedan slätstickning med två maskor i moss-stickning i var sida, med ökning (och minskning i andra sidan) vart fjärde varv. Det är omöjligt att se hur man stickat så jag har trådar som markerar ökningarna. Ibland går det fel i alla fall, så jag får räkna om maskantalet stämmer.

Jag tycker så mycket om Noro garn för det har så långa färgskiftningar. Det tar längre att sticka än det borde för jag lägger ned stickningen och stirrar på den så ofta. Annars tycker jag inte om boucle garn, och jag skulle inte ha det här till tröja. Jag stickar med tre trådar, och byter varje varv, och ränderna kommer att märkas ännu mer när jag börjar med det mörka nystanet. Det går åt mera garn än jag trodde, så kanske halsduken inte blir så lång som jag ville. Silk Mountain finns på rea på garn affären nu, i fina mörkröda och blåa färger, men jag köper inte mer.

Inga kommentarer: