söndag, oktober 12, 2008

Att få rätt storlek


Det går långsamt med Grainy Silk tröjan. Det blev visst tryckfel sista gången, resåren blev 8 cm, inte 3. Jag tog mått när jag stickat slätstickning några cm, och jag tyckte att den håll på att bli för bred, trots allt jag hade sagt. Det var så nära resåren att det var svårt att säga. Jag revade upp några varv, med den senaste ökningen, och stickade vidare. Nästa gången jag provade var den ännu större, men då märkte jag att sticktätheten hade blivit lösare, för jag stickade när jag såg på TV. Så jag revade upp litet till och anstränge mig att sticka tätare. Nu har jag provat för tredje gången, och nu tycker jag att den blir något så när passande. Det är så svårt att få rätt storlek.

Mönstret blir inte alls intressant heller. Den här koftan tog jag till förebild. Den är Sarah Pacini, ett dyrt märke, men jättebilligt från loppis. Jag har gått med den flitigt i flera somrar. Den är stickad i 75% bomull och 25 % nylon garn, men det känns behagligt. Den var smutsig och knappöglorna utslitna, men efter tvätt och stoppning blev den bra. Jag tycker om den för den är så enkel, bara några maskor avigt och ingen resår eller annan kant. Jag stickade resår, för jag tyckte inte att sådan här rak modell passade till garnet. Maskantalet stämmer nästan precis, det är bara den yttersta våden som blir smalare.










Nu är det bara att sticka vidare, tills jag kommer till ärmhålarna, och då får jag räkna ut hur det skall bli med ärmarna.

Inga kommentarer: