söndag, oktober 26, 2008

Blå vitt igen


Jag lyckades få ihop tillräckligt många garn till den nya filten #121 som skall bli vit-blå-grön (mycket lika filten #115 men litet ljusare), men det börjar bli besvärligt. Vid det här laget skulle jag vanligen ha köpt ett par tröjor till i passliga färger. Nu finns det mindre i förrådet att välja mellan. Fast garn finns det förstås i mängder, det är bara att sätta ihop ovana färger.

Jag revade upp den här tröjan, Marks and Spencer, i 50% ull, 30% angora, 20% polyamid. Färgen är sådan naturvit som kommer väl till pass. Tröjan var lätt att reva upp, och garnet är mjukt och fint. Polokragen var stickad i en tråd, och resten i två-trådigt garn. Tillsvidare stickar jag med garnet från kragen. När det tar slut delar jag kanske på resten, fast då blir det väl så tunnt att jag får lägga till två trådar till av annat garn.


I många år har jag strävat till att få slut på vitt garn, men det kommer alltid mera. Delvis för det är fint, delvis för att det kommer med annat fint garn, delvis för att det kommer från någon tröja som är rolig att reva upp. Vitt framträder så tydligt i filtarna, och det blir för randigt. Det passar bra till pastell färger, men nu finns det inte så många kvar.

Bomullsgarn finns det också mycket av i förrådet. Det går att blanda med ullgarn, och det ser till och med bättre ut, men det känns begagligare om det inte blir för mycket. Till den här filten sätter jag till det här ljusblå boucle garnet. Det kom med en kasse garn, och det fanns över ett halvt kilo av det här, i nystan i olika storlekar. Det känns som behagligt bomullsgarn, och det går fint att sticka med.

Inga kommentarer: