fredag, september 04, 2009

Ny filt

Jag stickade färdigt på filten #127 i förra veckan. Jag var ganska nöjd med den. Jag tycker om de ljusa färgerna. Det blev inte mycket gult till sist och slut, men de andra färgerna passar bra till. Det var lönlöst att försöka få den färdig på ett par dagar. Det tar mycket längre att virka kant och fästa alla trådarna.

Nu har jag stickat en vecka på den nya filten #128. Den blir också gul, den här gången med orange, rödbrunt och beige. Nu tycker jag att den här inte blir så lyckad. Det gula är för ljust mot de mörkare röda. Men så tyckte jag att de starka gula och orange garnen var för mörka mot vitt i #127, och mellanfärger finns inte tillräckligt. Jag fortsätter sticka för jag revar inte upp filtar. Om de börjar misslyckade, förblir de misslyckade. Kanske den ser bättre ut på längre håll, mycket längre håll. Det är roligt att sticka på den i alla fall, för den består av många korta trådar, och det bästa är att byta garn.





Till filten revade jag upp den här bomullströjan från loppis. Den är Laura Ashley, handstickad i Kina. Den är riktigt fint stickad och ihopsydd. Jag minns inte längre varför jag köpte den, men den passade bra åt mig, så jag använde den i ett par år. Garnet kom inte med i filten, för jag tyckte inte att färgen, fint rosa, passade till det gula. Det kommer med i andra filtar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Jag har länge följt med ditt filtstickande. Jag gillar smalrandigt och tanken på att använda olika garn. När jag först av en slump hittade din blogg blev jag så inspirerad att jag stickade en egen restgarnsfilt. Det var jätteroligt, förutom trådfästandet...Nu är jag väldigt nyfiken på vad du gör med dina filtar sen. Säljer du dem, eller? Du är så snabb - för mig tog det ett halvt år att sticka min filt.
Marie

Elsa Xenia sa...

Marie
Filtarna går till flyktinghjälpen. Jag stickar på dem för jag tycker så mycket om dem, och någon annan användning för dem har jag inte hittat. Roligt att du tycker om dem - de faller inte alla i smaken.

Elsa X