måndag, september 07, 2009

Bokslut för augusti och stickbok


Det är alldeles lätt att göra bokslut för sista månaden. Ingenting blev färdigt och jag köpte inget garn. Det är första gången det hänt, sedan jag började redogörningen för nästan två år sedan. Å andra sidan så har garnförrådet förblivit på runt 106 kg i tre månader nu.

I stället för att köpa garn köper jag stickböcker, på loppis och på bokhandeln på rea. Det senaste blev en japansk bok från loppis. Texten är på japanska så jag förstår den inte, men rubriker finns på engelska, och på mönstren står det arabiska siffror, så det skulle gå att sticka efter dem. Boken heter Fantastic knit art from Kyoto och den är av Ishii Asako. Förutom tröjor stickar hon fina filtar, tapestries säger hon, kanske bonader, i många olika garn. Det liknar Kaffe Fassett stickning men blandat med bilder, så det ser ut som lapptäcke med applikerade lappar. Kanske jag borde försöka sticka sådana filtar. Mönstren till filtarna finns inte, bara till kläderna. Mycket näver stickning har hon också. (Ja, jag antar att det är en kvinna.)

Inga kommentarer: