söndag, februari 08, 2009

Mera stickning




På filten C4 har jag hunnit så långt att jag börjat med den beige färgen. Den tycker jag om; den dämpar det granna. När jag sist tog mått var filten 135 cm lång. Nu är det bara att fortsätta sticka tills garnet tar slut, och det känns fint att vara nära slutet. Nu njuter jag av stickningen.

Ändamålet med månatligt bokslut var att sluta köpa garn, och jag har gjort framsteg. Jag köper inte längre tröjor (med undantag av Kaffe Fassett), och jag köper inte sådant som inte passar till de vanliga filtarna. Jag ratar också garn i färger som jag inte tycker om, och också bomulls och mohär garn för jag har tillräckligt. Nu säger jag att jag köper garn som jag samlar på, och det är tyvärr lätt att hitta på nya samlingar.

En biträdande följd av bokslutet är att jag nu tänker mera på att slutföra stickningar före månadens slut så att de blir medräknade i bokslutet. Tidigare stickade jag för att ha någonting i händerna. Nu planerar jag när jag skall få någonting färdigstickat. Så i februari blir det filten C4 – ingenting att sy ihop, bara ett fåtal trådar att fästa. Jag vet inte nu hur det blir med mars. Filten #123 tar längre än vanligt för att jag stickar på C4 istället, men jag kanske hinner med den. Det är inte i alla fall katastrof om ingenting färdas, isynnerhet inte om jag lyckas låta bli att köpa garn.

Jag har också ett annat mål. Det har varit si och så att få sytt på
stramaljkudden. För några veckor sedan tänkte jag att jag börjar på allvar, för det finns satser till fem kuddar till i sykistan. Jag köpte ställning, och det blir verkligen jämnare när man syr med den. Det var besvärligt att få duken ditsydd, och det blev ojämnt eftersom bara en sida har blivit sydd, så den är tjockare än den andra. Den här kudden anser jag som övning och förberedelse till de andra. Fast förrän jag börjar på nästa borde jag nog läsa i en av mina fem sex böcker hur man skall sy för att få det att se bra ut.

Så nu är mitt mål att sy en tråd varje dag, och det går fint. Garnet är klippt i 90 cm långa trådar, som klipps itu. Det blir förvånansvärt mycket sytt på det här sättet. Det blir förstås ingenting stickat under tiden.


1 kommentar:

Soili sa...

Vilken hejare du är på att sticka filtar.Det där med månadsbokslut låter klokt.Jag har köpstopp för garn också,och det har funkat bra.Känner mej nöjd varje gång jag går förbi en garnaffär utan att förirra mej in bland alla nystan,för då vet man inte hur det kan gå:)