lördag, februari 28, 2009

Chunky Print filten är färdig









Filten har varit färdig i flera dagar.

Rowan Chunky Print – Filten C4
Garn:
Rowan Chunky Print ull 100% 4 färger, 1,675 gr
Stickor: 8 mm
Sticktäthet: 12 m och 19 varv på 10 cm
Storlek: 1,80m lång, 1,20m bred
Mönster: eget
Stickad 18 december 2008 – 23 februari 2009

Filten har varit färdig i flera dagar. Jag stänkte den med litet vatten, vek den dubbelt mellan handdukar och lät den torka. Nu ligger den på egen säng. Den blev smal och lång, för jag stickade tills garnet tog slut. Den känns tung och härlig, och blir säkert väl använd. Jag blir glad av att se på den, men jag tycker inte att den blev lyckad.

Det var det gulröda garnet som jag tyckte om, och enfärgad och i slätstickning skulle filten ha blivit bättre. Det var sticktätheten igen som gick fel. Jag började sticka tätare efter 20 cm, så den blev smalare än ämnat. Jag tycker i alla fall bättre om tätare stickning, men då borde jag ha lagt flera maskor. När jag stickade provlappar märkte jag någonting som jag inte visste förut. När man byter till mindre stickor blir det många flera varv än det blir maskor, och lappen blir tätare för det blir flera varv. Garnet är härligt, när man blir van vid de tjocka stickorna.




Jag kastade av med virknål, så kanten blev fin. Sidokanterna blev inte som jag menade. Jag glömde att jag stickade mosstickning så jag lyfte första maskan, som för slätstickning. Det ser inte illa ut trots det. Det blev flera trådar att fästa på grund av knutarna i garnet. När jag bytte till nytt nystan stickade jag tre maskor med dubbelt garn – det gamla och det nya, för det syns inte med sådant här ojämnt garn. För att fästa trädde jag tråden på stor stoppnål och förde den längs ett par maskor. Skarven märks inte alls. Jag hoppas det håller; om det blir hål får jag stoppa, men det gör ingenting med egen filt.




















Det bästa är att garnet kom bort från förrådet, och det kom till fint ändamål. Jag ser filten varje dag. När jag lade den på sängen förstod jag också varför jag tyckte om de gul röda färgen. De liknar precis filten A3 som legat på sängen i 19 år och blivit tvättad otaliga gånger – bevis på hur slitstark den är.

Inga kommentarer: