måndag, februari 23, 2009

Grainy Silk tröjan på nytt




Det är länge sedan jag nämnt Grainy Silk tröjan för det är länge sedan jag stickat på den. Jag kom efter flera veckor till slutsatsen att den blev för stor. Det var ingenting jag kunde ändra på för att rädda den. Jag började med resår nedtill, och det gick inte att minska i sidorna. Att öka skulle ha gått bra. Så det blev att reva upp.

Jag började på nytt med annat, eget, mönster. Jag tänkte att det går lättare att ta mått om jag börjar med ok, så det gjorde jag. Det blev mera slätstickning, men jag ville ha något intressant att sticka så det blev tre flätor framtill. Ärmarna började jag på samma ställe som oket, och stickade ihop dem. Jag ville sticka ärmen liksom på förebilden, dvs inte raglan, men det såg inte bra ut. Jag provade flera gånger, men så här långt blev det förrän jag fick medge att det blev för stort igen. Ärmarna, å andra sidan, blev för snäva, fastän maskantalet var uträknat på samma sätt.

Det här var före julen. Jag satte bort stickningen, och började med filten C4. Nu först har jag tagit fram den igen, och nu har jag börjat om för tredje gången. Nej, egentligen är det fjärde gången, för jag såg passligt mönster, broken rib hette det, och stickade provlapp. Mönstret skulle ha blivit bra, men ögonen klarade inte av att hela tiden se efter om maskan på föregående varv var rätt eller avigt, så den idén fick jag överge.

Jag har i alla fall bestämt att jag inte får börja sticka annat i klädväg förrän det här garnet har blivit till någonting som kan användas. Annars blir jag aldrig av med garn från förrådet. Få se hur det går.



1 kommentar:

Anonym sa...

Jag gillar din blogg! Jag kommenterar aldrig och det är ju synd.