tisdag, december 30, 2008

Hur gick det i 2008?

I ett enda ord: dåligt. Jag började fyra stickningar som blev så misslyckade att jag fick reva upp dem.

Tidigare gick det bra. I hela två år blev allt jag stickade användbart, men nu går det inte längre. Jag tycker inte att det som jag vill sticka är svårare eller mera invecklat, så det är svårt att förstå orsaken. Filtarna stickar jag gärna, men jag har mindre intresse att sticka annat. Det är allt garn i förrådet som jag tycker att jag borde sticka slut på.

Det finns flera olika sorts garn där. Det allra mesta är ämnat åt filtarna, och det bekymrar mig inte. Förr eller senare blir det stickat. Sedan finns det garn som är för tjockt för de vanliga filtarna, så jag tänker sticka andra sorts filtar av det. Det har jag ingenting emot heller.

Det är resten – finare garn som jag tycker passar bra åt klädesplagg. En del kommer från loppis; annat är köpt speciellt för det ändamålet. Sådant garn vill jag köpa mera av, men först måste jag sticka slut på det som finns. Och det är sådan stickning som misslyckas. De få stickningar som lyckades var alla med garn som blivit inköpta under året, så det kändes inte alls som att förrådet minskade.

Så vad gör jag nu? Jag fortsätter sticka filtar. Jag planerar annan stickning. Det tycker jag om, och i huvudet kan jag räkna ut hur det skall stickas. Eller så ser jag mönster som jag vill sticka. Men det är så tröstlåst att börja om igen gång efter gång när det inte blir till någonting. Samma sak hände en gång tidigare, och i många år stickade jag bara filtar. Då fanns det inte så mycket garn i förrådet.

Inga kommentarer: