tisdag, december 09, 2008

Början på en ny




















Filten #121 blev färdigstickad för en vecka sedan. Jag tycker ganska bra om den, ljusblått med naturvitt och andra ljusa färger. Det blå bouclè bomullsgarnet gör den härligt skrovlig.




Den nya blir grön gul brun, och jag njuter av att sticka sådana här färger. Jag har lyckats ganska bra med att undvika störande färger. I förrådet finns det somliga garn som aldrig passar till någon filt; endera är de för ljusa eller för mörka eller så är de för granna. Till slut blir jag så trött på att förkasta dem varje gång att jag tar dem med i alla fall, eller så blir det en hel filt baserad på just det garnet. Men den här gången lyckades det ganska bra utan sådana.



Jag revade upp den här randiga River Island tröjan. Ränder blir fint – olika färger i ojämnt långa trådar. En del är 100% ull, andra har litet angora med. Bara det mörkare gröna garnet som kommer med i den här filten, och det har inte angora.



Andra garn från förrådet består av:

· Grått mjukt mohair garn med inslag i olika färger. Det har kommit med i många filtar, och det finns fortfarande litet kvar. Tröjan det kom från var alldeles smutsig, men garnet blev så fint efter tvätten.

· Beige kamelhårsgarn. Det är också väldigt mjukt och skönt. Det påminner om alpakka för det töjs inte alls.

· Gulbrunt chenillegarn. Plagg från sådant här garn var populära för fem – sex år sedan, och jag ville så gärna prova på att sticka med det. Det här är visst 75% viskos och 25% akryl. Det är väldigt slapprigt, och det passar inte vidare bra med ullgarnet i filtarna. Så nu har jag provat på det, och det blir inte mera.

Inga kommentarer: