onsdag, september 24, 2008

September tröjan

Jag har kastat på september tröjan, men jag hinner inte långt, och den blir knappast färdig förrän november eller december. Jag stickar några varv nu och då. Det känns fint att sticka med tunnt garn efter Biggy Print.

Det började med garnet, Rowan Grainy Silk, som stod i tur. Det kom med mitt tidernas bästa loppisfynd. Jag fick 9 kg garn jättebilligt, och nästan allt var Rowan garn. Det fanns ett eller ett par nystan av de flesta, och det här var det enda som jag kunde tänka mig till klädesplagg. Det fanns 500 gr, dvs 10 härvor, i plastförpackning. Rowan tillverkar inte det här garnet längre. Jag hittade mönster till det i en Rowan mönsterbok från 1987, men inte i Kaffe Fassetts Glorious Knitting från 1985. Så garnet kan ha varit i förpackningen i 20 år.


Det här är svart med inslag i flera färger. Det består av 52% silke och 48% ull. Det finns att annat liknande garn, Silkstones, utan inslag. Det fanns flera färger av det, så jag kan sticka fair isle tröja senare. Jag tvättade Grainy Silk garnet, för det hade legat oanvänt så länge, inte för att det var smutsigt. Vattnet blev svart, men det var säket färgen, och nu när jag stickar lossnar det små bitar, förmodligen silke. Det känns strävt men ganska behagligt.

Jag ville sticka efter mönster, för om jag hittar på själv blir allt likadant. Jag har en sådan massa stickböcker och tidningar att det tar timtals att titta genom alla. Och jag börjar inte ens leta på internet. Jag borde anteckna när jag ser någonting intressant, men det blir inte av. Så ändrar jag mig också. Ibland blir jag helt plötsligt fascinerad av något mönster i en bok som jag haft i åratals.

Jag hittade ingenting passligt. Garnet är ju svart så det är onödigt att sticka någonting invecklat, och inslagen skulle ju också försvinna. Så det blir eget mönster i alla fall, men helt enkelt. Jag stickar med rundstickor, och först blir det bred resår nedtill. Det skall bli långärmad tröja med rund halskant, midjelång och ganska figurnära.


Jag stickade provlapp, för att få reda på rätt storlek på stickorna, och 3 mm blev det. Sticktätheten blir aldrig den samma på provlappen som på själva stickningen, så jag tycker om mönster som kan ändras utan att reva upp. Här skall jag öka i sidorna, och jag tar mått allt eftersom jag stickar för att bestämma hur många gånger. Jag tror inte att den blir för stor. Om den blir för stor får jag nog lov att reva upp. I början oroade jag mig att den skulle blir för liten, men jag beslöt att jag ökar mera än vanligt om det blir så.

1 kommentar:

Eva i Halmstad sa...

Vilka loppisfynd du gör, man blir allt lite avundsjuk =)
Må så gott.
Eva.