tisdag, september 16, 2008

Augusti koftan blev inte av


Det blev ingen augusti kofta. Garnet skulle bli det brokiga Rowans Biggy Print inköpt på loppis i maj. I restkorgen i garnaffären hittade jag två nystan beige till botten pris, så tillsammans med loppis garnet hade jag 1 kg och det skulle räcka fint. Det fanns till och med mönster där 800 gr räckte till kofta. Det fanns också två nystan Big Wool, men de behävdes inte. Jag tänkte att med så tjockt garn blir det litet maskor så den blir färdig på några timmar.

Med Biggy Print skall det stickas med 20 mm stickor, och sådana stora stickor har jag inte. Jag har letat efter tjocka stickor på loppis i flera år (för det finns mer tjockt garn i förrådet), utan att lyckas hitta några. I garnaffären är tjocka stickor dyra, och 20 mm dyrast av allt. Så jag beslöt köpa 15 mm rundstickor, som är hälften billigare än 20 mm. Stickorna blev i alla fall nästan lika dyra som loppisgarnet, dvs 800 gr garn. (Följande vecka hittade jag 12 mm stickor på loppis – så går det alltid. Köp någonting i vanlig affär och man hittar det på loppis.)















Jag kastade på till kofta utan provlapp, för jag visste ungefär vad masktätheten skulle bli, och mönstret kan anpassas. Det var svårt. Det var som att lära sig sticka på nytt. Jag fick hålla stickorna på annat sätt än vanligt, och det tog nästan en timme förrän det började gå något så när smidigt. Sedan fick jag lära mig sticka avigt, och det tog lika länge. Och trots de stora stickorna gick det l-å-n-g-s-a-m-t att sticka.

När jag stickat flera varv började jag undra om kofta var en bra idé för ärmarna skulle bli så tjocka och klumpiga. Så jag tittade på Ravelry vad andra har stickat med garnet, och hittade Fairisle capelet från Teva Grahams book Loop-d-Loop. Boken hittade jag på loppis, inte säskilt billigt, och den är en av mina favoriter. Jag har inte stickat något från den, för de mönster som jag gillar är alla i tjockt garn.


Capelet eller Poncho
Garn: Rowan Biggy Print 100% ull, brokig och beige, 770g
Stickor: 15 mm
Sticktäthet: 6 m och 9 varv på 10 cm
Mönster: anpassat efter Teva Durhams Fairisle capelet (från boken Loop-d-Loop
Stickad 25 augusti – 14 september 2008


Det här mönstret passade fint, tyckte jag. Någonting ovanligt för mig. Mönstret stickas uppifrån, från huvan, men jag beslöt kasta på vid halskanten och sticka runt nedåt. Det gick fint att börja mitt i mönstret. Jag ville ha halv öppning fram till, så jag började sticka fram och tillbaka ca 15 cm från halskanten. Jag tyckte om sättet att göra ökningar, omslag så det blir hål, vid halskanten, på axlarna och bakpå ryggen. Jag ville ha den längre än mönstret också, så jag gjorde tre ökningar till mitt bakpå.

Mönstret hade två versioner, en med fairisle och en enfärgat. Med mitt brokiga garn blev fairisle onödigt, men det blev ränder i beige ifall det brokiga garnet inte räckte. Ränderna syns knappt. Jag kastade av med virknål, för jag hade hittat 12 mm virknål på loppis och den kom väl tillhanda. Kanten vek förstås uppåt, men det tycker jag om.

Jag plockade upp maskor runt halskanten och skulle sticka huva. Efter ett par cm provade jag, och jag tyckte om den som krage så mycket att jag lät den bli krage, och kastade av med virknål igen. Jag går gärna med huva, men jag var rädd för att den skulle bli för tung i det här garnet.

Så blev den färdig. Jag har ingen stoppnål så stor, så jag fäste trådarna med virknålen. Det fanns ett antal knutar i garnet, flera i det beiga garnet, men inte alldeles för många.



Och vad tycker jag nu? Den är alldeles tjock och tung och säkert varm. I boken stickas den i Rowan Big Wool som skulle ta mindre garn och därför bli lättare. Det finns 30 m garn i ett nystan Biggy Print, och 80 m i Big Wool. Mönstret är one size som brukar vara för stort för mig, men den passar fint. Den är snäv runt armarna, men det var meningen. Färgen tycker jag om, fast om jag skulle få välja fritt blev den knappt den här. Annars är garnet så härligt, löst ojämnt spunnet. Det blev rolig stickning, men det blir inget mera tjockt garn (efter det som finns i förrådet) för mig. Det finns litet över 200 gr kvar, och det skall bli halsduk.



1 kommentar:

Anonym sa...

Så läcker den blev, din loppisponcho. Jag har aldrig provat att sticka med så tjocka stickor. Men det verkar knepigt, känns som man skulle få träningsvärk i händerna.