måndag, september 08, 2008

Den nya filten blir brun


Jag var med!







Jag blev så glad att få den grannrosa filten #119 färdigstickad att jag inte ens har tagit kort av den. Jag måste ännu virka kant och fästa trådarna, så jag får ta fram den igen, och ganska snart om den skall bli färdig förrän månadens slut.

En lättnad är det i alla fall att slippa den någon vecka. Filten #120 blir i min favoritfärg, brun. Den skulle bli brun-röd, men jag har ytterst litet rött. Litet kommer med i alla fall. Den här filten blir slätare än andra för nästan alla garnen är jämntjocka, och det finns inget boucle garn och inget mohair.









Till den här filten revade jag upp en Monsoon tröja med angora garn. Nu hittar jag inte lappen där jag skrev upp det, men garnet var visst 40% angora, resten ull med kanske litet nylon. Det var väldigt lätt att reva upp. Jag var rädd att det skulle brytas av hela tiden, men det gjorde det inte. Väldigt mjukt är det, och skönt att sticka med.











Mohair är i alla fall bäst. Jag har provat mohair, alpacka, kashmir, silke, kamel och nu angora, och utan tvivel får man de mjukaste och skönaste filtarna med mohair. De andra garnen är förstås fina att sticka med, och filten känns lyxig, men mohair behövs alltid.

1 kommentar:

Penny sa...

i-Knit was good. I enjoyed the Helene Magnusson talk.