fredag, maj 30, 2008

Så vackert rosa

För ett och ett halvt år sedan köpte jag det här virkade sängöverkastet på loppis. Det är virkat i mormorsrutor men med vit kant istället för den vanliga svarta, och jag tycker det ser bra ut. Det är stort – 2,60 m långt och 2,40 m brett, och det vägde 3,5kg. Tänk så mycket arbete, och virkat av restgarn, för varje ruta är olik – jag har inte funnit två likadana. Och nu har jag revat upp den och skall sticka garnet i filtarna. Det hade jag i tankarna när jag köpte det. Jag funderade ett tag på att ha det på sängen, men jag tyckte inte alls om det. Jag kan beundra det men jag vill inte ha det i mitt rum.

Det var så roligt att reva upp någonting med så många olika garn. Det var tydligt att de mesta var ullgarn, men det fanns några akryl och nylon garn med, men bara litet. Det märks inte i mina filtar. Det var smutsigt och malätet, men garnet blev överraskande fint efter tvätten. Det vita garnet hade gulnat och jag har funderat på att färga det, för man kan ha för mycket vitt, och det hinner jag med ännu. Det finns mycket kvar.

Det andra som jag revade upp till den här filten var den här polotröjan med fairisle mönster. Jag känner igen mönstret från Patricia Roberts bok Knitting patterns från 1977 stickad i Patons Purple Heather 4 ply i så ljusa färger att mönstret knappt syns. Jag stickade mönstret som långkofta i samma garn men med brun botten så mönsterfärgerna syntes bättre. Den här köpte jag för att jag kände igen den.

Så skall jag visa det här garnet, Pingouin Multipingouin i rosa och ljuslila akryl från loppis. Det består av tre trådar som inte är ihopspunna. Jag stickade en kofta med det på 1970 talet, i ljusgrått. Då ville jag dela på det, men det blev aldrig av, så nu gör jag det. Trådarna är alldeles tunna, en ljuslila och två rosa.

Filten #118 blir vackert rosa och vit. Jag visste inte att jag hade tillräckligt ljusa färger, men fin blir den.

Inga kommentarer: