måndag, maj 05, 2008

Filten blir allt längre




Jag försökte ta kort av filten #117 utan blixt, men färgerna blev ändå för ljusa. Det är så roligt att sticka med så många garn och så roligt att se hur det blir. Rundstickorna gick sönder igen. Jag lappade med tejp, men de skav fort genom. De här räckte knappt ett halv år, men eftersom de var köpta från loppis vet jag inte hur mycket de har blivit stickade med. De nya stickorna kommer också från loppis, och när jag tog fram dem från förpackningen märkte jag ett det redan finns en spricka, så de räcker inte heller länge. Jag har två par till i reserv. Jag tänker att om jag fortsätter att låta bli att köpa garn, har jag råd att köpa nya fina stickor, fast de är knappast mera hållbara. En enda gång har jag köpt bamboo rundstickor, och de brast sönder andra veckan – dvs plast biten sprack, inte bamboon.

Så skall jag visa mitt första lapptäcke som jag sydde i slutet av 1970 talet. Fem år tog det. Jag sydde ihop lapparna och kviltade för hand. 16 lappar, med 5 cm kant, syddes ihop till ett block och så kviltade jag ett block i gången. Det var inte alls planerat. Jag sydde block så länge jag hade tyg. Jag räknade fort ut att det skulle se bättre ut med ett ljust och ett mörkare tyg i varje block. Jag lade ut blocken på golvet när jag skulle sy ihop dem så att två lika inte var bredvid varandra. Tyget kom från gamla kläder och restbitar.



Runt kanten sydde jag mörkbrunt kantband. Kviltningen ses bättre från avigsidan. Där använde jag tyg som fanns till hand så där är inget mönster allt. Den är fortfarande i användning, och den har blivit tvättad i maskin otaliga gånger. Litet urblekt har den blivit.




Inga kommentarer: