onsdag, februari 13, 2008

Tredje färgen



Den tredje tröjan som jag revade upp till virkad filt #2 är alldeles vanlig, och det finns ingenting särskilt jag vill säga om den. Det blev fint garn och det är så behagligt att virka med det. Jag tycker om färgen tillsammans med de två andra. En färg till, tror jag, och det får räcka.

Annars tycker jag att det är för mycket på gång. Filten #115 blir färdig stickad om ett par dagar. Jag har nästan revat upp tröjorna till den nästa, och jag har tvättat tillräckligt till början. Så det är bra, att jag kan kasta på nästa filt med det samma för jag klarar mig inte utan stickning. Sedan får jag reva upp tröjan till kanten på virkad filt #1, fast allra först måste jag bestämma hur lapparna skall läggas ihop, och virka halvlappar till kanterna. Dem kan jag virka på bussen i alla fall. Och så skall trådarna fästas på filten #114 före slutat på februari, så jag får någonting färdigt den här månaden. Tur att det är skottår, så jag får en dag till på mig.

Så vill jag sticka tunn tröja till sommaren. Jag har garn, och jag ämnade sticka ett Patricia Roberts mönster från 1980-talet som jag funderat på i många år. Sedan började jag leta i böcker och tidningar, så nu har jag två mönster till i reserv. Så beslöt jag vänta tills vårnumret av sticktidningarna kom ut. Det fanns ingenting lämpligt i Interweave Knits, och Vogue Knitting har vinterkläder ännu. Jag såg som hastigast på Rowan Magazine på internet, och där finns flera mönster. Jag har inte köpt den. Istället tog jag ut prenumeration, och nu väntar jag tills den kommer förrän jag bestämmer mig. Jag prenumererade på tre år, för då får man 20% rabatt. Medel kom från loppiskassan, så nu har den jättestort underskott. Det hade den från tidigare, för jag köpte en hög dyra CDn efter julen, och nu blev det ännu större. Jag tycker om att titta på Rowan Magazine, men jag har ännu inte stickat någonting därifrån. Fint att Kim Hargreaves slutade – hennes mönster tyckte jag inte om, för de passade så dåligt om armarna och över axlarna.

Medan jag väntar på tidningen kunde jag, och borde, sticka provlapp på Patricia Roberts mönstret för att se om jag tycker om att sticka det, och om jag tycker om det med det här garnet.

Allra sist så har jag börjat sy på två handarbeten från handarbetskistan. Jag skriver mera om dem när jag tagit kort.

Hela tiden planerar jag mera. Det var någon på Ravelry som skrev om sex sidiga stickade lappar i en av Erika Knights nya böcker. Jag tycker så mycket om hennes virkade lappar, så jag bläddrade i boken i bokhandeln. Hon sätter de stickade lapparna med tyglappar, och det skulle jag inte. Men kanske jag kan sticka sådana lappar på bussen. Då slapp jag köpa nytt garn som behövs till virkningen, för jag kan sticka med mitt Rowan Magpie garn. Det tål tänkas på, och provlapp stickas.

1 kommentar:

teresa sa...

Åh, jag gillar ditt sätt att återvinna - både ekonomiskt o miljövänligt! Ska genast följa ditt exempel o gå till vår jättefina loppis (Pingskyrkan) o leta tröjor. Kul att läsa dina tankar om mönster o design också.