söndag, februari 17, 2008

Jag stickar inte sockor

Mamma stickar mina sockor. Hon stickar sockor åt hela familjen, ett tiotal varje vinter, åt barn, barnbarn och barnbarnsbarn. De här, av flerfärgat Novita ullgarn, fick jag till födelsedagen i höstas.




I fjol vintras bad mannen #3 mig att sticka sockor åt honom. Han hade tidigt sagt ifrån att han gör slut, om jag stickar tröja åt honom. Det hade jag ingenting emot, för då stickade jag endast filtar. Nu trodde han ju att jag skulle tycka om att sticka sockorna, så jag kunde inte säga nej.

Sockorna skulle vara en viss vinröd nyans, och Rowan 4 ply soft (100% ullgarn) hade rätt nyans, så jag köpte garnet från garnaffären. I tonåren hade jag stickat ett par sockor, så jag visste ungefär hur det går till, men jag behövde mönster. Någon månad tidigare hade jag köpt på loppis Patons and Baldwins Woolcraft: a practical guide to knitting and crochet, från 1930 talet tror jag. Där finns mönster på allting från baby kläder och underkläder till tröjor och koftor. Det fanns flera mönster på sockor, och jag bestämde mig för 12K Man’s socks French heel and flat toe. När jag kom fast öppnade jag min favoritstickbok, Mary Thomas’s Knitting book, med fina diagram och anvisningar hur man mäter foten och räknar ut maskantal. Jag minns inte längre om det blev French eller Dutch heel, men häl blev det. Tårna räknade jag ut också enligt Mary Thomas, och sedan stickade jag en socka till, som såg likadan ut. Mannen tyckte att det var roligt med alla provningarna. Det tog tre veckor från början till slut. Det här var inte det enklaste sättet att sticka sockor - det skulle ha varit lättare att följa ett mönster till punkt och pricka, med då skulle sockorna inte passat så bra.



Inte ett enda ord har jag sagt om att jag inte stickar sockor.



.




Varför stickar jag inte sockor? Det finns sockar att köpa i mängder, alla sorts sockor, billiga, dyra, fina. Man kan slänga dem utan ont samvete när de är utnötta. Att sticka sockor är mycken möda för ringa lön. Man gömmer sockor i skor och stövlar, de krymper lätt i tvättmaskinen och de slits ut fortare än annat stickat.

2 kommentarer:

Eva i Halmstad sa...

Men de är så roligt att sticka sockar, tycker jag alltså.
Ha de gott på dej.
Eva.

teresa sa...

Vad fräckt med en så gammal bok, låter jättekul. Jag har bara hittat hantverksbövker från 70-talet, men dem använder jag en del.