lördag, februari 09, 2008

Jag har haft fram symaskinen

När jag var yngre och tjockare sydde jag kläder åt mig själv. När jag gick ner i vikt slutade jag för jag kunde köpa kläder som passade. Den senaste tiden har jag mest använt symaskinen till att korta av långbyxor, och jag har sytt gardiner och ett par kuddar. En tid sydde jag också lapptäcken med maskin.

Jag har länge tyckt att det skulle vara nyttigt att ha ryggsäck när jag går på loppis, men jag ville ha en litet finare. Jag fann ingenting lämpligt på loppis. På andra affärer finns det fina, men inte sådana som jag har råd med. Jag hittade inte symönster heller på loppis, så jag köpte Simplicity 9779 på syaffären. Följande vecka hittade jag Burda 4074 på loppis, så jag hade två mönster. Simplicity var i alla fall bättre, tyckte jag. Det blev stadigare och större ryggsäck.

Tyget hade jag redan. Det mönstrade Liberty tyget hade jag köpt på loppis för flera år sedan, i tre avlånga bitar. Ett hade blivit använt till kudde. Det mörkblå manchestersammetstyget fanns kvar från någon kjol jag sytt. Till foder satte jag tunnt blommigt bomullstyg. Snodden fann jag i sylådan. Det lönar sig att spara på allt.

Jag gjorde flera ändringar till mönstret. Jag kviltade inte tyget, och satte inte fleecetyg till foder. Jag kortade av locket, och det fick avrundade hörn. Det fanns inga fickor på mönstret, så jag sydde innerficka i fodret.




Jag kann knappt tro att det blev till någonting som kan användas, och att det gick så fort, en vecka. Det vill säga, jag sydde på den två – tre timmar om dagen i tre dagar i en veckas tid. Den blev inte alls billig, trots att jag inte köpte tyg. Jag visste vad mönster kostar, men sytråden var dyr, och det behövdes annat också. Jag får leta mera på loppis.

Jag har en kista full med halvfärdiga handarbeten. Kanske jag skall våga ta itu med den nu.


Det blommiga bomullstyget kom från köksgardiner i lappteknik som jag sydde för hand i 1981. Köksfönstret vette mot söder och somliga tygen blektes i solskenet. Senare sydde jag om den ena gardinen till tvättpåse.

1 kommentar:

Eva i Halmstad sa...

Vad fin din ryggsäck blev.
Eva.