fredag, januari 08, 2010

Bokslut för december and för året 2009



Nu är det tillbaka till vardagen och till köld, och jag har fått bokslutet färdigt. I december fick jag inte Novita Aino västen färdig. Nu har jag färdat den, men det blev först för ett par dagar sedan. Jag fick bråttom med filten #129, och den lyckades jag med, så det blev plus resultat i alla fall.

Tyvärr köpte jag massor med garn till 50% rabatt på garnaffärens rea. Det första var Debbie Bliss Rialto 4 ply ullgarn, för den härliga vinröda färgen. Det andra var Rowan Felted Tweed DK i en gammalrosa färg, för den passar så bra med det blåa garnet som jag köpte på loppis. Och det tredje blev Rowan Tapestry, för jag är alldeles förtjust i det garnet.

Så det blev minskning i december. Förrådet gick ned med 300 gr. Filten #129 vägde 1,4 kg, och det är mera än vanligt. Filtarna blir tyngre nu för tiden, för jag stickar tunna garn tre och till och med fyra dubbelt nu. På så sätt går det åt mera garn, och filtarna blir tjockare. Det tar inte nämnvärt längre att sticka.

Det blev också minskning över året. Förrådet gick ned från 110,5 kg i januari 2009 till 106,2 kg nu, alltså med 4,3 kg. Det var det första halvåret som ser bäst ut. Sedan började jag tydligen köpa garn igen.

Jag stickade aningen mera i 2009, 13,8 kg jämfört med 13,0 kg i 2008, men underligt nog köpte jag precis lika mycket garn båda åren, 9,4 kg. Det är alldeles för mycket, men omöjligt att låta bli. I 2009 kom det mesta garnet från loppis, 6,5 kg, och ´bara´2,6 kg från garnaffär. Jag fick ytterligare 300 gr med Rowan prenumerationen.

Det mesta garnet gick till filtar. Bara 1,0 kg blev kläder. Men, av de tre plaggen som jag stickade var två egna mönster och det tredje till största delen anpassat, och alla tre blir flitigt använda. Till och med Grainy Silk tröjan som jag kämpade med så länge är väldigt behaglig. Alla tre är jag glada åt. Å andra sidan finns det nu i förrådet 16 kg garn ämnat till kläder, så om jag fortsätter i samma takt har jag tillräckligt för 16 år...

Inga kommentarer: