lördag, januari 30, 2010

Rowan Tapestry och annat

För första gången stickar jag från mönster från Ravelry. Det blir Baktus sjal. Jag minns inte längre om jag redan hade den i tankarna när jag köpte Tapestry garnet, eller om jag kom ihåg mönstret senare. I alla fall ville jag ha lätt halsduk eller sjal att passa i färg till min stora mörkblå vinterkappa, inköpt från loppis.

Så här såg färgerna ut på nystanen som jag köpte på rea nu. Redan tidigare hade jag ett par nystan kvar från en misslyckad kofta (som jag inte skrivit om), i rödblå nyanser.












Till först tänkte jag sticka sjalen i tre olika Tapestry färger, men jag tyckte att det skulle passa bra med ett stadigare enfärgad garn till. Helt plötsligt kom jag ihåg den stickade rundsjalen i förrådet (från loppis för flera år sedan), av Rowan Felted Tweed. Färgen passar utomordentligt bra.

Rundsjalen var just det, rund, helt rak. Jag provade den, men fick inte den att sitta på ett sätt som jag skulle tycka om. Den påkastade ändan var mycket snävare än den andra, men det var inte hela felet med den. Så den blev upprevad. Garnet blev helt fint och slätt efter tvätten. Det finns några vita och enstaka mörkblå inslag.


















Så här långt har jag hunnit. Det står inte i mönstret hur lång den skall bli; man får bestämma själv. Min blir ganska lång, så snibben blir bred också. Det är skönt att sticka med garnet. Väldigt mjukt är det med 70% ull och 30% sojafiber. Det är entrådigt så man får se till att det inte delar sig. Det är roligt att se hur färgerna blandas. Kanten blir inte så stadig som det blir när man stickar trefärgat mosstickning. Om jag stickade den på nytt skulle jag prova börja varje varv med omslag.























Det går långsamt med den virkade filten. Jag har virkat ihop alla lappar på tvären, och nu virkar jag fast den femte remsan. Jag började från mitten. Trådarna fästar jag när allt är ihopvirkat och när jag kan se att alla lappar är på rätt ställe.











Den här stramaljkudden började jag sy i somras, när den andra blev färdig. Det här är en Kaffe Fassett design, Autumn leaves. Jag köpte den för säkert femton år sedan och sydde den på resor, när jag inte kunde ta filtstickning med. Sedan slutade jag resa, med ena hörnet färdigsytt. Nu syr jag igen, två trådar per dag de flesta dagarna. Jag tycker fortfarande om den men nu skulle jag nog köpa någonting mindre grannt.




Inga kommentarer: