lördag, mars 07, 2009

Vitt, turkos och blått

Jag fick filten #123 färdigstickad för två veckor sedan. Jag tycker fortfarande om den. Nu ligger den och väntar på att jag skall fästa trådarna. Annars har jag börjat tänka på att ta fram virkad filt #2 igen. Jag håller på att reva upp en tröja med garn till att virka ihop. Grainy Silk tröjan stickar jag på också, och det går långsamt. I tankarna planerar jag bomullströjor till sommaren, men lämpligt garn saknas i förrådet, så det blir ingenting till. Synd, för jag hade tänkt ut modellen till den första, men garnet som jag ämnade dit passar inte.

Jag måste alltid ha filt på gång, så jag stickar flitigt på filten #124. Den här gången blir den vit turkos grön blå. Det här är inte favoritfärger, men garn som jag vill sticka slut på. De flesta av det granna garnen härstammar från den virkade filten som jag revade upp. Filten är också glad omväxling till den mörka #122. Det blir många korta trådar, och det är bra för det roligaste är att byta garn. Ofta stickar jag ett eller två garn i regelbundna ränder, men här blev det inte någon. I filten #123 blev det två, och jag tyckte att det var tråkigt. Ränderna får i alla fall filten att se mera enhetlig ut, så det är värt att sätta åtminstone en regelbunden rand.




Den här loppis boleron revade jag upp. Garnet är härligt flerfägat ullgarn, ojämnt spunnet, säkert för hand. Mönstret är intressant också, med spetsmönster på ryggen och det minsta möjliga framstycke. Jag har förstås provat den, och ärmarna var för stora för mig.

Inga kommentarer: