måndag, juli 21, 2008

Äntligen färdig





Den virkade filten #1 blev helt plötsligt färdig. Det tog så länge att det var svårt att tro att jag skulle komma så långt.

Garn: upprevat shetland ullgarn, sammanlagt 1,2 kg varav 270 gr mörkblått till ihopvirkning och kant
Storlek: 1,98m lång och 1,60m bred med uddar, 1,85m lång och 1,51m bred utan uddar
Virknål: 3,5 mm
Mönster: anpassat efter Patchwork throw i Erika Knights bok Essential crochet
Virkad: 11 september 2006 – 20 juli 2008 med flera uppehåll

Allra sist virkade jag kant. Enligt mönstret blev kanten ett varv stolpar, men jag tyckte det behövdes någonting stadigare. Först tänkte jag ett par varv fastmaskor, och det skulle säkert ha gått. Jag fann ett bättre mönster i min nya virkbok, corded edging – visst snoddkant. Det är lätt och enkelt. Ett varv fastmaskor, en luftmaska och så virkar man ett varv fastmaskor till baklänges. Det gick bra och det blev stadigt. I mörkt garn syns det inte bra på bilderna.




Jag började virka den här filten så att jag skulle ha någonting i händerna på bussresor. Det lyckades väldigt bra. Jag trivdes med virkningen. Det var svårare att hitta rätta tröjor till garn, och nu tycker jag inte om färgerna. I mönstret var lapparna mindre med flere färger i varje lapp. Jag beslöt virka större lapp, så det skulle bli lättare att virka ihop, men i alla fall tog det längre än beräknat. Det blev två färger per lapp så det skulle bli enkelt att ta med garn.




Jag tycker inte om uddarna. Jag försökte virka en halv lapp, men jag fick inte kanten att bli rak. Uddarna blir förstås större ju större lapparna är. Avigsidan ser inte så illa ut heller.





Det blev 1,35 kg garn kvar, så det går till de stickade filtarna, utom det bruna garnet som passar till virkad filt #2. Det är inget fel på garnet, men det tycks så onödigt att öka på förrådet. Filten väger 1,2kg så jag köpte dubbelt mer än det gick åt.

Min nya virkbok kom från loppis. Den heter Harmony Guides Volume 6: 300 crochet stitches. Jag köpte den främst för där finns mönster på 3-, 4-, 5- och 6 kantiga lappar och runda lappar, om jag vill virka mera filtar, men det finns många andra mönster också. Precis vad jag behöver.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oh,my God. Det var den läckraste filt jag sett. Fantastiskt!!!

LenaL sa...

Wow, helt otroligt härlig! Men vilket hästjobb med alla de delar som fogats samman.

Ha det så jättegott!

Soili sa...

Jätte snygg filt.Har länge varit sugen på att börja virka en sån där filt.Dom där fasta maskorna du gjorde på sista varvet kallas för kräftmaskor.Dom ger verkligen en stadig kant.
Lycka till med ditt nästa projekt.
Kram.