torsdag, juli 24, 2008

Försök på nytt

Jag kunde inte vänta tills den virkade filten var färdig utan jag kastade på ny stickning för två veckor sedan. Det skall bli liknande topp som den som jag stickade av Rowan All Seasons Cotton men med korta ärmar och i varmare garn till hösten och vintern. Jag brukar inte gå med kortärmare toppar, annat än varma sommardagar, men All Seasons Cotton toppen har blivit mycket använt.

På rea köpte jag Rowan Kidsilk Spray, två nystan blått och två nystan grått, och jag tyckte så mycket om den. Jag har inga bestämda planer på vad det skall bli av dem, men jag hittar säkert på någonting. I alla fall, det var billigt och fint garn, så jag tänkte jag köper litet till till den här toppen. Mörkrött blev det – den färgen tyckte jag bäst om.

Jag skulle sticka med relativt tjocka stickor, så jag kastade på med 4 mm till provlapp. Det blev inte till någonting. Garnet var så tunt och halt att jag inte kunde föra över det till högra stickan. Så jag beslöt sticka dubbelt med annat garn. Jag hade ett nystan kvar från sockorna stickade med vinrött Rowan 4 ply soft, och det blev fint. Skiftningarna i färgen framträdde så bra mot det mörka garnet. Tyvärr finns 4 ply soft inte längre i vinrött så jag köpte gredelint i stället. Det tycker jag inte så mycket om. Jag provade också med ljuslila shetland garn från loppis, men då syntes det röda Kidsilk Spray inte så bra. (Som syns stickar jag minsta möjliga provlappar.)

Den här gången stickar jag nedifrån med rundstickor. Först blev det ca 3 cm resår 3 r 1 a, sedan 11 r 1 a. I fall toppen blir för stor drar avig maskan i hop, om den blir för liten töjs den. Den ser smal ut, men jag har provat flera gånger och den tycks passa bra. Den skall bli 4 – 5 cm längre till ärmarna.

Det skall bli raglanärmar, så ärmarna stickas på strumpstickor, och jag har börjat på en. Den blev för smal upptills. Jag stickade rakt för jag tyckte att överärmarna är lika tjocka överallt, men det tycks de inte vara, eller så stickar jag tätare när jag blivit van med strumpstickorna. Det gick bra att reva upp, och nu ökar jag som man brukar. Det blir vart sjunde varv, för jag kunde inte bestämma om det skulle bli vart sjätte eller åttonde.

Med det första nystanet blev det sneda ränder. Med det andra syns ränderna inte så bra. Det är inte precis vad jag väntade eller ville, men det stör inte så mycket.

1 kommentar:

LenaL sa...

Så jättefin tröjan blir, en underbar färg!

Ha det så jättegott!