söndag, juli 13, 2008

Mera rosa

Gästrummet är fullt med garnlådor, och jag börjar bli trött på dem. Hittills har jag revat upp två tröjor till varje ny filt. En tröja väger i medeltal nästan 500 gr (det vet jag för jag vägde var och en när jag beräknade vikten på förrådet). En filt väger i medeltal 1,3kg. Så två upprevade tröjor per filt (1kg) betyder att det blir 300 gr mindre garn i lådorna. Om jag revar upp endast en tröja blir det 800 gr. I medeltal. Så det skall jag göra nu. Om jag fortsätter räkna... I en låda finns det ungefär 8 kg garn. På ett år stickar jag åtta filtar, om jag fortsätter sticka i samma takt, men om jag stickar annat på samma gång blir det färre. Så det räcker kanske 1½ till 2 år att få bort en enda låda. Det gäller att ha tålamod. Tröjorna förvaras i klädskåpet med stängd dörr, så de oroar mig inte.


Till den nya filten #119 revade jag upp den här tröjan. Det är min egen, köpt en oväntat kall april dag i San Franciso i 1995. Märket är Liz&co, visst del av Liz Claiborne. Den är stickad i flätmönster, i härlig rödbeige färg, i garn av 60% bomull, 20% rayon och 20% akryl. Sömmarna är klippta (nu vet jag från Ravelry att det heter serged på engelska), och när jag köpte den lovade jag att jag inte skulle reva upp den. Men det var för många år sedan. Jag använde tröjan flitigt i många år. Trots det ser den inte alls nött ut.






Filten #119 blir annars rosa, starkt rosa, knallrosa. Jag lägger dit allt rosa garn jag har, men jag har tillräckligt kvar till flera filtar. Sådan här knallrosa färg tycker jag inte alls om, men allt garn skall stickas slut. Det knallrosa är inte ens akryl eller nylon. Det finns ett bomullsboucle garn och resten är ullgarn.



Filten #118 å andra sidan blir en av mina favoriter. Det gräddvita mohair garnet får den att se och kännas mjuk och skön ut. Mohair garn tycks bli bättre än kashmir. Filten är färdigstickad, och finns på väntelistan att få kant virkad och trådarna fästa, efter virkad filt #1, filten #117 och filten #118. När skall jag få tid?

Inga kommentarer: