måndag, april 07, 2008

Mera blått




I medeltal tar det 43 dagar att sticka en filt färdig, så jag stickade flitigt på filten #116 för att färda den i kortare tid, och det lyckades, dvs 42 dagar. Medeltalet har stannat på ungefär samma nivå under de senaste tio åren, men det tycks krypa uppåt, så det var skönt att få en filt färdig i förtid. Jag tycker så mycket om färgerna på den här, så det blir nog flera i samma färgskala.


Filten #117 är liknande men i mörkare färger. Jag har stickat flera sådana här, och slutet till det granna gröna garnet tycks närma sig, men inte ännu.



























På loppis köpte jag en kasse med halvfärdiga stickningar och garn, och nu revade jag upp dem. Den mörkblå stickningen är Rowan Nashville Denim garn, framstycke och påbörjat bakstycke (alltför ljust på bilden). Jag tvättade allt garn, dvs nystanen också, och annat denim garn från förrådet så att det krymper förrån jag börjar sticka med det. Det blev vanlig 40ºC tvätt, och garnet ser precis likadant ut efteråt, så kanske det skall var stickat för att krympa.













Den andra stickningen var grönt Rowan Cabled Mercerised Cotton, så nu vet jag hur det garnet ser ut. Det är tunnare än Jaeger Siena 4 ply and behagligare.



Sedan revade jag upp en mörkblå kashmir tröja. Den är kinesiskt märke, Tian Shan, made in Xinjiang China. Smutsig med malhål men garnet blev fint efter tvätten. Så skönt att hantera kashmir garn.




Inga kommentarer: