lördag, april 12, 2008

Den blev bra


All Seasons Cotton topp
Garn: Rowan All Seasons Cotton bomull 60% akryl 40%, gräddvit med lila kant, 200g
Stickor: 4,5 mm
Sticktäthet: 26 m och 29 varv på 10 cm
Mönster: eget
Stickad 3 mars – 3 april 2008

En hel månad tog det att få den färdig, men det var för att jag stickade på den så sällan. Det är alltid roligare att sticka på en filt. Till på köpet tyckte jag inte alls om garnet; akrylinnehållet märktes och så blev toppen så liten att jag måste sticka lösare än vanligt.

Vid halskanten framtill där jag stickade fram och tillbaka ett par varv, följde jag anvisningen hur man undviker hål till punkt och pricka. Det blev inte hål, men det ser inte precis snyggt ut, kanske för att garnet är så tjockt. I kanten stickade jag ett varv i lila och så kastade jag av med virknål. Jag fick göra om det ett par gånger för att få den passligt lös. Påkastningen vid ärmkanterna revade jag upp, och sedan gjorde jag som på halskanten. Det blev snyggt, men det rullar framåt lite – det tycker jag om. Nedtill blev det ett varv plus avkastning på vanligt sätt i lila garn. Jag måste fundera ett tag vilket mönstervarv passade bäst att kasta av, och jag tycker att det här går. Resårmönstret gör att det ser litet slarvigt ut. Det vita garnet skulle ha räckt, med nöd och näppe, men jag tycker om kanten i annan färg.









I sidan stickade jag en avigmaska vartannat varv för att markera sidan. När jag började sticka nedåt passar maskorna inte ihop jämnt, och jag blev villrådig ett tag. Jag beslöt att sticka två maskor avigt istället så nu blir det annat mönster i sidan. Onödigt men det roar mig att få två maskor jämnt under en.







Nu är toppen färdig och jag använder den. Den passar fint över långärmad topp nu och med linne i sommar. Den skulle ha fått vara ett par cm – eller kanske 5 eller 7cm – vidare men den känns inte snäv. Det enda jag inte gillar är skarven mellan oket och resten. Garnet tycker jag inte om. Tunnare bomullsgarn är mycket behagligare, och akryl vill jag inte med. Stickar jag igen med lös stickfasthet? Det gör jag nog för det går mycket fortare. Nästa gång tar jag större stickor så jag inte behöver sticka löst. Det finns mönster jag kan sticka med ullgarn till hösten.

1 kommentar:

Eva i Halmstad sa...

Den blev jättefin gillar den lila kanten.
Ha en trevlig helg på dej.
Eva.