onsdag, januari 30, 2008

Färdig före månadens slut



Filten C2
Garn: Rowan Magpie, Kaffe Fassett Kid/Silk och andra, 770 gr
Stickor: 4,5 mm
Sticktäthet: 16 m och 28 varv på 10 cm
Mönster: eget
Stickad 14 november 2007 – 30 januari 2008

Det var meningen att filten C2 skulle bli fyrkantig. Bredden beräknade jag enligt sticktätheten på Rowan Magpie, 18 – 19 m, och filten skulle bli 100 cm. Jag stickade tydligen för löst, för den blev 114 cm bred. Jag kastade av när den var 102 cm lång, för då tog det blågråa Kid Silk garnet slut, och det skulle ha sett tokigt ut att börja ny färg så nära kanten. Nu ser den tokig ut istället för längen är mindre än bredden.

Jag kastade av med virknål igen. Det blir stadigare och jämnare kant än vanlig avkastning. I anvisningen stod det att man skall ta virknål i samma storlek som stickorna, men jag tog en storlek mindre (4 mm istället för 4,5 mm), eftersom den råkade ligga framme. Det blev bra. Sedan gick det fort att få filten färdig. Ingenting att sy ihop, och få trådar jämfört med de vanliga stickade filtarna.

Jag satte till flera nystan av mohair, och också två Debbie Bliss garn. Astrakhan, ett boucle garn, tyckte jag inte alls om att sticka, men det visste jag från förr, att jag inte tycker om sådana garn. Färgen gör sig i alla fall bra, och det är roligt att känna på det. Men Silk Alpaca var så fint och mjukt. Det skulle jag gärna sticka tröja med, om jag hade råd, eller fann det på loppis. Rowan Kaffe Fassett Kid Silk var inte särskilt fint heller. Inte alls mjukt.

Filten ser inte alls bra ut, när man breder ut den. Den är mörk och dyster, och ser ojämn ut, som om den skulle behöva blockas. Jag tvättar den nog snart. Det gör jag ofta istället för att blocka, och flera av garnen har säkert legat i lådor i 20 år eller längre, så det kan behövas. Kanten blev fin, men litet lös. Kanske man borde dra åt garnet när man börjar nytt varv. En bra sak är att den ser nästan likadan ut på avigsidan som på rätsidan, om man fäster trådarna så de inte syns. Skarven mellan färgerna blev ojämn ibland där jag glömde föra garnet till andra sidan. Rutmönstret var inte alls planerat i förväg. Jag tog bara garn som jag hade och som jag tyckte och som jag ville bli av med, och det ser ut därefter.

Filten duger fint på soffan, isynnerhet ihopvikt. Allra bäst – det gick åt 770 gr garn. Nu får jag fundera hurdant mönster jag skall sticka nästa filt med Magpie. Jag har tillräckligt garn i gul-grön-bruna färger.

Inga kommentarer: