lördag, januari 19, 2008

Alltför randigt



Den nya filten #115 blir vit blå grön. När jag letade fram garn till den, sorterade jag alla garn på samma gång. Jag lade bort de garn som inte används till filtarna, dvs tjocka garn och allt akryl och annat syntet garn. De skall båda bli andra sorts filtar någon gång. Jag lade också skilt bomulls och mohair garn. Båda används i filtarna, men i små mängder. Nu blir det lättare att hitta vad jag behöver när jag börjar ny filt, eftersom det finns mindre garn att leta bland.

Allra störst blev högen med vanligt ullgarn, och nu skall jag börja sticka med det. Det vill säga, det här är nytt oanvänt loppisgarn. Det upprevade garnet förvaras skilt. Hittills har jag bara sparat på nytt garn, för det är fint att ha, speciellt om det är gammalt, och om jag minns det, eller har stickat med det. Det blir vemodigt att sticka med det, för upprevat garn från en tröja räcker i åratals, men ett nystan nytt garn tar slut i en filt.

De här garnen kommer med den här gången. Flera Rowan ullgarn, och Wool Cotton i ljusgrönt utan etikett. Det gröna bomullsgarnet Santos är Made in Brazil, det grå Papillon shetlandgarnet i Österrike och ett vitt garn i Peru.





Den ena upprevade tröjan är 100% kashmir, i naturvitt flätmönster, från Cashmere Collection. Det är tjockt garn, och det känns mjukt och fint, men garnet rätade inte ut sig särskilt bra. Jag använder det i stället för mohair i filten, men det märks knappast. Mohair framträder mycket bättre.


Den andra tröjan är hemstickad ljusgrön tröja. Den har flätresår och samma 3r 1a mönster som jag stickade i min Jaeger bomullskofta. Tröjan är fint stickad, alldeles jämnt. Nya trådar är splitsade med gamla – det ser man sällan. Ärmarna är stickade uppifrån, utan orsak, så vitt jag kan se. Garnet blev alldeles rakt och fint efter tvätten, men färgen är litet för ljus. Det syns inte på bilden, men det märktes tydligt på ryggen att det nya garnet var från annat färgbad.


Jag är inte särskilt förtjust i filten. Stickandet går bra – det är alltid spännande att se hur den blir. Det är svårt att få vitt garn att passa. Det framträder tydligt och det blir randigare än menat, för det är så mycket ljusare än annat garn. Om jag fortfarande köpte garn skulle jag köpa mera ljust garn. Nu har jag lagt till grannare blått och grönt garn. Jag har också satt dit mera bomullsgarn än vanligt, och, som sagt, mera nytt garn, och kashmir istället för mohair. Så den här filten känns tunnare än vanligt, för nytt garn är tunnare, och bomullsgarnet märks också. Det är inte alls otrevligt, bara annorlunda.

Inga kommentarer: