lördag, januari 05, 2008

Nytt år, mera garn



Jag glömde säga, om sjalen, att det gick åt 470 gr garn, och att den är 85 cm lång och 200 cm bred.

Först nu inser jag skillnaden mellan titel och etikett. Så nu får jag grubbla på titeln istället för att genast börja skriva.


Till bokslutet för december månad. Dystert. Garnförrådet gick ned endast med 100gr. Jag slängde till och med bort en del garn – något som jag annars aldrig gjort. Det var resterna av matt garnet som jag skrev om tidigare (filten B2 - jag skulle göra länk till etiketten om jag visste hur). Jag började virka matta, men den blev så underlig till formen att jag misste humöret. Vilken lättnad när jag blev av med det.

Tillökningen beror på tröjor till de virkade filtarna. Till #1 hittade jag mörkblått till kanten, så den kan jag börja med snart. Till #2 fann jag en fin mörkgrön tröja som jag ämnade till lappar, men det passar mycket bättre med mörk färg till kanten, så nu letar jag efter ljusare färg till lappar. Det låter tokigt – jag åker buss till loppis efter garn att virka med när jag åker buss till loppis... Den tredje tröjan fick jag och jag kan faktiskt inte tacka nej till fint garn.

Jag köpte inget garn alls. Delvis för att jag inte såg det minsta som jag blev frestad av, bara akryl och bomullsgarn. Akryl köper jag inte, och jag har massor med bomullsgarn redan. Jag har blivit van att låta bli att köpa stickade tröjor. Jag har sett så många, jag tar i dem och granskar dem, och sedan sätter jag dem tillbaka. Det går.

Jag till och med gick på garnaffärens rea, utan att köpa någonting. Inte ens andra gången. Tredje gången hade jag beslutat vad jag skulle köpa, men jag tyckte inte om färgerna, så det blev inte av. Jag borde vara stolt, men rean är inte slut ännu. Jag går dit åtminstone varannan vecka, och betraktar garnen och bläddrar i stickböcker, och fantiserar om vad jag skulle kunna sticka, och sen går jag. Nästan lika fint som att gå på loppis.

Inga kommentarer: