onsdag, november 14, 2007

Noro Shinano tröja



Garn: Noro Shinano, ull 65% silke 35% 400 gr
Stickor: 4,5 och 4 mm
Sticktäthet: 16.5 m och 24 varv på 10 cm
Mönster: eget
Stickad 26 augusti – 21 september 2006
Jag tycker om att sticka med flerfärgat garn, och Noro har flera fascinerande garn med fina färger i härliga fiber. Jag köpte Shinano garn med 50% rabatt på slutförsäljning, och i fjol höstas började jag sticka tröja med det till vintern. Jag hade köpt allt som fanns, 7 50 gr nystan i shade 12 och 2 i shade 10. Båda nyanserna hade ungefär lika färger, fast 10 hade litet extra ljusrött.

När man stickar vanligt med Noro garn blir det ränder, och ränderna blir bredare på ärmarna om det finns färre maskor där. För att undvika det tänkte jag att jag stickar i delar i stället. Jag räknade ut att maskantalet på ärmarna var ungefär ⅔ av bakstycket, så det blev 3 delar på fram och bakstycket och 2 på ärmarna. Det gick. Annars blev det enkelt mönster med rund halskant.

Eftersom jag hade knappt tillräckligt garn kastade jag på med annat garn, och började med rätstickning meddetsamma. När alla delarna var färdigt stickade, sydde jag ihop dem. Sedan tog jag bort det andra garnet, satte maskorna på rundstickor och stickade resår nedåt, 3r 1a, så det blev ränder på resåren. Jag stickade resåren på ärmarna först, för jag tänkte att om garnet tar slut, är det bättre att kroppen blir kort än ärmarna. Men garnet räckte bra. Det blev ca 50 gr kvar som räckte till smal kort halsduk.

Jag valde noggrannt bland nystanen för att undvika samma färg tillsammans, och det lyckades. Det var förargligt när det fanns knutar på garnet mellan olika färger, för då fick jag välja igen. Tröjan passar och den är tjock och varm. På kortet syns det att den blivit använd och är i behov av tvätt nu. Det ser alldeles alldaglig ut, och halskanten är för högt uppe.

Skulle jag sticka med Noro igen? Jo, jag har mera i garnförrådet, men jag är inte så förtjust i det längre. Jag föredrar att sticka med tunnare garn, fast nu finns ju det tunnare Silk Garden Lite. Och jag får samma effekt i filtarna genom att sticka med flera olika garn och det är mera intressant.

Inga kommentarer: