lördag, november 24, 2007

Filten #C2, Kaffe Fassett Midnight Carnation




Jag har en massa grovt garn, som det är besvärligt att få att passa i filtarna. Det slog mig att ett lätt sätt att minska på garnförrådet vore att sticka det grova garnet till någonting annat. Med tjocka stickor går det fortare att sticka. Jag behöver en mindre filt till soffan i vardagsrummet, så jag letade fram lämpligt garn. Jag hade tänkt Rowan Magpie som var väldigt populärt på 1990 talet, och det finns i mörkrött och rödorange, med massor upprevat mörkblått. Tweedgarn i ungefär samma tjocklek finns i liknande färger. Så lägger jag till mohair garn i grått och mörkrött, till och med Kaffe Fassett’s Kid Silk som jag länge sparat.

Jag har länge varit fascinerad av Kaffe Fassetts stickning, och den inspirerade filtarna som jag stickar. Nu beslöt jag att sticka ett av hans mönster som jag beundrat i många år. Det är Damask flower från Glorious Knitting, dvs den stora koftan med mörk botten. Samma mönster finns vid namnet Midnight Carnation i Rowan Knitting Book No 2 (dvs det finns kort av den men för att få mönstret måste man köpa kit). I Vogue Knitting Fall 2007 blev den Petal Play, och i den nyaste boken, Kaffe knits again, Big Flower. Ja, jag tycker att blomman liknar varken ros eller nejlika, så det sista namnet är väl det botaniskt lämpligaste.

Jag räknade ut att filten skulle bli ungefär 100 cm i fyrkant, så med stickfastheten 18 m på 10 cm med 4.5mm stickor skulle det rymmas två blommor på bredden. Blomman är 72 maskor bred i alla fyra mönstren. Bottnen förenklades till ett varvs ränder i tre färger. Jag stickade ca 10 cm förrän jag fick sluta. Jag tyckte inte om att sticka den. Det gick så långsamt för man måste se på diagrammet varenda varv. Det gick att lägga ett varv i gången på minnet (likadant fyra gånger, två av dem spegelvänt), men följande varv måste man se på diagrammet igen. Och jag tyckte att blomman med dubbelt garn blev för tjockt. Enligt mönstret skulle man sticka fairisle bara över blomman, och bottnen med enkelt garn. Petal Play stickas med dubbelt garn – en av trådarna är densamma för både botten och blomman, så blomman blir en halv gång tjockare. Kanske det går bättre. Så jag revade upp, och började på nytt.

Jag blev så besviken att jag inte klarade av det. Jag hade tänkt på andra Kaffe Fassett mönster, och samlat garn till Spanish Combs från Kaffe’s Classics, men nu är det lönlöst att börja för det mönstret är ännu mera invecklat.

Jag kastade på igen med samma garn, och nu blir det mosstickning i samma ett varvs mönster med tre färger. Ränderna försvinner, och det blir prickigt i stället. Kanterna blir så fina, och det mycket stadigare än slätstickning. Jag fick idén från nedkanten till min Summer Tweed randiga tröja, men jag har sett likadant mönster till jacka i mosstickning någonstans. Två av färgerna byts när en tredjedel av varvet stickats, så det blir rutigt också. Den här stickningen trivs jag med, och jag njuter av att sticka ett par varv nu och då. Fast på två veckor har jag stickat 20 cm på den här (och 50 cm på #114) så det går inte fort.

Inga kommentarer: