söndag, augusti 12, 2007




Jag stickar vardagströja till vintern. Garnet är Rowan Wool Cotton med 50% ull och 50% bomull. Jag har hittat det vid olika tillfällen, så somliga nystan är 40 gr och andra 50 gr and flera saknar etikett. Sammanlagt finns det 700 gr i åtta olika färger. Det finns två svarta, en av dem nästan mörkblå, oliv grönt, salvia grönt (sage), grått, brunt, rödbeige och gredelint. Den ljusgröna lämnas bort.

Så tröjan blir randig. För att fördela garnet jämnt så blir det ett varv per nystan, dvs 14 ränder, men inte lika varje gång så blir det mera intressant. I bland blir det två varv med samma nystan, och ett nystan flyttar på sig varje gång. Modellen är enkel, slätstickning med raglan ärmar. Jag ville sticka flätor så det blir en liten fläta framtill på högra sidan.

Jag stickar med rundstickor så det blir lätt hål när man byter nystan varje varv. Det ser hemskt ut. Jag får sy ihop när den är färdig. Bra att den är till vardagen. Det blir fåll, och jag har stickat ett avigt varv där den vikes upp. Jag tänkte på att sticka fast fållen, men jag tyckte att det blir svårt att ändra om det behövs.

Hur mäter man när man stickar med rundstickor, för stickorna måste ju vara kortare än stickningen? Jo, man sätter ett antal maskor på strumpstickor. Fiffigt tycker jag – självklart tycker säkert andra.

Inga kommentarer: