tisdag, augusti 21, 2007



Garn: Jaeger Pure Cotton bomull 100%, färg tegelrött, 500 gr
Stickor: 3 och 3,5 mm
Sticktäthet: 24 m och 35 varv på 10 cm
Mönster: anpassat efter Zoe Mellors Minnie, Rowan Magazine 33
Stickad februari - september 2005

Jag började sticka klädesplagg igen för två och ett halvt år sedan då jag fick nytt jobb med mycket resande. Jag visste att jag inte skulle klara mig i två, tre dagar utan stickning, och filten med allt garn var för stor och tung att ta med. Så jag letade fram garnet som jag köpt på rea för 12 – 15 år sedan och som trots flera början aldrig blivit till någonting.

Garnet är Jaeger Pure Cotton, 100% bomull, mycket lika Jaeger Aqua som slutsålts på rea nu i sommar. Mönstret till koftan kom från Rowan Magazine 33. Det använder Rowan Cotton Glace som är litet tunnare än Jaeger garnet, så jag stickade en storlek mindre än vanligt. Jag kortade av den genom att sticka färre varv före och efter midjeintagningen, och jag kortade också av ärmarna. Och jag tog bort snibben på kragen som jag inte tyckte om. Jag kunde inte sticka färgat mönster för jag hade bara en färg, men för intresse stickade jag enkelt mönster, 3 rätt 1 avig vart fjärde varv, och det gör sig bra. Knapparna kom från förrådet, och passar till garnet, till färgen och till modellen.

Koftan passar bra, och jag går med den mycket och har tvättat den flera gånger, som syns. Det var roligt att sticka med garnet. Det liksom tog emot så det var enkelt att hålla stickfastheten.

Det är svårt att hitta fel på koftan, och jag undrade varför för jag hittar alltid fel. Jag kom på svaret – det är inte mitt eget mönster. Andra är bättre på design än jag!

Inga kommentarer: