fredag, november 13, 2009

Två mörka filtar

Filten #126 blev färdig för någon tid sedan, och nu har jag tvättat den i maskin, så nu är den alldeles färdig. Filtarna blir slätare i tvätten. Jag vågar inte, och vill inte besvära mig med, att pressa dem, för ibland finns det garn med som inte tål pressning. Den här filten blev så mörk. Det faller mig i smaken men inte alla.


























Så nu när jag började med följande mörk filt, #129, satte jag till en rand i grannt cyclamen rött mohärgarn, och det lyser upp den. Det finns också flera gredelina garn med, och mindre brunt än i #126. Jag har ingen annan stickning på gång, så det går fort framåt.








Till den här filten revade jag upp en kofta i shetlandsgarn, stickad på maskin i stor 1980 tals model. Märket heter Buttercup. Den var full av hål, så stora att det måste vara annat än malar, och garnet bröts ständigt av när jag revade upp den. Ibland undrar jag om det är verkligen värt besväret.

Inga kommentarer: