lördag, november 28, 2009

Ny stickning




Den här gången ville jag sticka efter mönster. Garnet som stod i turen var Novita Aino, som jag köpte i fjol somras. Jag köpte det för jag tyckte om garnet, tjockt entrådigt ullgarn, och om färgerna, brun svart med litet vitt. Bara 400 gram fanns kvar, så det räckte inte till långärmad tröja.

Mönstret hade jag laddat ned från internet någon gång, och där hittar jag det inte längre. Det är enkelt, i rätt och avigt och rak upp och ned, och kort. Kanterna blir vida, 4,5 cm i rätstickning. Ärmkantarna stickas i ett med bak och fram styckena.

Bakstycket är nästan färdigt. Det tar litet över ett nystan, så garnet räcker nog. Det fanns en knut på garnet på första nystanet, och efter knuten blev det mindre vitt på garnet, så nu ser det mörkare ut på en bit. Jag märkte det först när jag började med andra nystanet. Det märks ännu bättre på bilden än i verkligheten. Sådant är förargligt. Alla nystan kommer från samma färgbad, och här blev det annorlunda mitt i ett nystan. Det skulle gå att reva upp och använda den här biten till kanten, men man vet aldrig vad som finns i de andra nystanet.

Annars går det bra och fint att sticka med garnet. Det känns härligt och med 5,5 mm stickor går det fort.

Inga kommentarer: