onsdag, augusti 12, 2009

Bokslut för juli 2009




Sent omsider skall det bli bokslut för senaste månad också. I juli köpte jag garn. Det var tur att flera saker blev färdiga, så garnförrådet minskade i alla fall, men bara med 200 gr.






Filten #126 blev färdig i månadens sista dagar. Tidigare behövdes det ju inte. Bilden visar hur fin den blev på nära håll. Sirdar bomullskoftan och Sirdar barnfilten färdades också.









På rea kunde jag inte motstå Rowan Kidsilk Spray, som var ännu billigare i år. Jag köpte fem nystan i samma brunvita färg som i fjol, så nu har jag sju nystan av den färgen. Och flera till i andra färger. Det räcker till långärmad topp eller kofta, eller till halsduk och sjal. Jag tycks inte ha tagit kort av det här garnet.

Det allra bästa var i alla fall Noro Cashmere Island som fanns med 50% rabatt. Det här garnet har jag tittat på varje gång jag gått till garnaffären, så det var självklart att det blev inköp. Det blev 450 gr av en färg och 100 gr av en annan, allt som fanns kvar. Bilden blev inte särskilt bra. Nu ligger det i förrådet med mina andra Noro garn. Ett har jag tagit fram, Noro Kureyon, och det stickar jag med nu.





Det var på loppis som jag köpte det mesta, och det kan jag inte försvara. Lamb´s Pride Bulky är skönt tjockt entrådigt ullgarn, som blev tillägg till min samling av sådant garn. På samma gång hittade jag Kaffe Fassett sockgarn, i just sådan färg som jag skulle kunna tänka köpa, och ett nystan Noro Silk Garden. Från tidigare finns det ett annat nystan Silk Garden i förrådet så nu ångrar jag att jag inte köpte det nystan som fanns på rean. Då tänkte jag att jag aldrig hittar mera.








En annan dag hittade jag det här ullgarnet, av Annabel Fox. Hon designade för Rowan på 1980 talet, och jag har hennes stickbok The Original Annabel Fox från 1991. Mönstren i den är inte alls sådana som man vill sticka nu – stora och vida med intarsia mönster. I förrådet finns det redan annat garn av hennes märke. Nu för tiden hör man inte av henne längre.

Det andra garnet var Rowan Silkstones, liknande till Grainy Silk som jag stickade tidigare, men utan inslag. Det kom i en behaglig blå färg. Jag har redan flera andra färger av samma garn, och någon gång blir det kanske av att sticka fairisle med det.

Så det blev alldeles för mycket inköpt.

Inga kommentarer: