söndag, juni 28, 2009

Min nya stickning (ii)

På samma gång kastade jag på till en annan stickning. Det behövs två så att jag inte skall sticka slut på filten #126 förrän jag kan börja på nästa. När jag förbereder garnet till en ny filt går jag genom alla lådorna och tar fram garn i lämplig färg. Färgen bestämmer jag i förväg. Den beror vanligtvis på något plagg som står i tur att bli upprevat eller så är det någon färg som jag inte stickat på länge. När garnet är framletat lägger jag ut det i högar på golvet i vardagsrummet och kastar på den nya filten. Varefter jag stickar lägger jag bort den garnsorten i en skild låda. När jag stickat 5 – 10 cm lägger jag bort sådana garn som inte kom med tillbaka i lådorna, och städar bort lådorna igen. Det är omöjligt att få det här gjort på en enda dag. På två dagar går det, men ibland tar det längre, beroende vad annat jag har på gång.

Nu kommer gäster, just som filten skulle bli färdig. Det är omöjligt att ha golvet fullt med garn och lådor mitt på golvet i gästrummet medan de är här. Mannen är van vid garnhögarna vid det här laget, och jag tycker att det är roligt när han stiger varligt runt dem, utan ett ord. Om jag stickar annat nu förlänger jag stickningen på filten. Utan filt att sticka vet jag inte vad jag skall ta mig till.

Garnet till den nya stickningen, filten C5, kom från loppis. Det heter Sirdar Denim Ultra, tjockt garn, 60% akryl, 25% bomull, 15% ull. Det fanns 450 gram, tre nystan vitt turkos blått och ett och ett halvt vitt lila. Jag borde inte ha köpt det, för det är akryl, för att det är så tjockt, men det var jättebilligt. Enligt banderollen skall man sticka med 10 mm stickor, men den storleken äger jag inte, och jag vill inte köpa nytt till sådan här stickning. Jag stickade provlapp med 12 mm stickor, men jag tyckte det blev för löst. De näst minsta stickorna är 8 mm, så de stickar jag med. Det blir tätare än meningen, men jag tycker om det.











Det skall bli barnfilt. Det är svårt att räkna ut hur bred den skall bli, så att längden blir passlig och allt garn går åt. Nu är den ca 62 cm bred, och den torde bli litet längre, så det är jag nöjd med. Garnet är inte alls obehagligt att sticka med, fast det är förstås för tjockt. Färgerna tycker jag om. Det blev mitt vanliga mönster, tre garn med ett varv per garn i mosstickning. Det passade utmärkt för det finns precis två gånger mera blått garn än lila.




När jag stickar på filten #126 njuter jag av garnet och av färgerna.



Sirdar bomullskoftan har jag kämpat med. Jag stickade fast delarna och började sticka uppåt, och det såg så stort ut. Jag provade och det kändes ännu större. Ett tag var jag beredd att reva upp, men jag kunde inte hitta på vad jag skulle sticka istället med det garnet. Så tog jag mått ännu en gång, och måttet stämde. Det borde passa, så jag fortsatte. Nu när oket är färdigt och jag har börjat sticka nedåt, har jag provat igen. Nu passar det. Så måttet var rätt. Så jag fortsätter sticka, och nu är jag nöjd med den.

Inga kommentarer: