onsdag, juni 10, 2009

Äntligen färdig




Grainy Silk tröjan blev äntligen färdig. Jag kan knappt tro det. Jag kastade på med garnet i september i fjol, så det blev så gott som nio månader som jag kämpat med det. Den här versionen påbörjades i februari.

Rowan Grainy Silk tröja
Garn:
Rowan Grainy Silk silke 52% ull 48%, tunnt upprevat kashmir garn, 275 gr
Stickor: 3,5 mm
Sticktäthet: 22 m på 10 cm
Storlek: S
Mönster: eget
Stickad 12 februari – 8 juni 2009

Jag är inte särdeles förtjust i den, men den blev till någonting som kan användas. Färgen går för sig. Garnet var inte alls så behagligt att sticka med som jag trodde. Kashmirgarnet får tröjan att kännas mjukare och tjockare, och den känns varm. Den passar, men som annat som jag stickat, blev den i minsta laget.

Mönstret blev bättre än jag trodde. Jag tycker om övergången från oket till bålen. Oket skulle gärna ha fått vara ett par cm längre, och också bålen. Den blev kortare när ärmarna blev fastsydda. Ärmarna är alldeles åtsittande – ett tag funderade jag på att reva upp och sticka större – men de känns inte snäva. De är precis rätt längd.

Jag ville ha lite stadigare kant, så jag kastade av med virknål, från avigsidan, så det ser ut som ett varv avigstickning från yttresidan. Halskanten kastade jag av likadant. Jag stickade förkortade varv runt halskanten, så det var lätt att sätta maskorna på stickor, och det blev inga hål när man gör det på rätt sätt. Jag vet inte om det är värt att göra så. Annars tycktes sömmarna tjocka och otympigla, och jag skulle gärna sticka allt utan sömmar. Dessutom var det besvärligt att sy ihop.

Var det värt att ansträngningen och tiden? Det får jag gott undra. Jag stickade med garnet för det hade varit länge i förrådet och jag ville få slut på det. Jag ämnade sticka en tunnare tröja, men jag fick inte stickfastheten att stämma i de två första försöken.

Inga kommentarer: