lördag, maj 30, 2009

Utställningar

Jag ville skriva om Annette Messagers utställning som jag såg i söndags, men jag hittade ingen bild av det föremål som jag ville nämna. Hon hade gjort avbildning av inälvor, och de var ihop kopplade av upprevat stickgarn, i rött. Det var intressant att se stickat, dvs före detta stickat. Andra föremål som blivit omskrivna var små sparvar iklädda stickade tröjor. Jag tyckte att de var så hemska att jag inte dröjde vid dem. Det fanns också uppstoppade smådjur med huvud av leksaksdjur – jag tyckte inte om dem heller. Jag tyckte om de rörliga installationerna – tygbeklädda föremål som rörde sig i vinden, och också om spetsmönster målade på kroppsdelar. Det var det stickade som jag ville skriva om.

Däremot blev jag glad av att se utställningen av Gerhard Richters porträtt, underligt nog. Han har målat av gamla familjefotografier. Så enkelt var det. När jag gick därifrån ville jag skapa själv, sticka eller sy lappteknik.

Jag blev mindre imponerad av Chelsea Flower Show, det andra året. Ett par bilder såg bättre ut än verkligheten, när jag såg dem på dataskärm. Jag tyckte om strukturen här.













Bättre skulle jag trivas här, att sitta och dricka kaffe sommar morgnar.


















Det var roligt att se sådant här område i en trädgård.

Inga kommentarer: