söndag, maj 10, 2009

Nästan färdig





Det går knappast fortare med Grainy Silk tröjan, men nu ser den ut att bli färdig, om ett par veckor, kanske.

Det första försöket med ärmkupan blev alldeles fel. Jag virkade ihop den ärmen med oket, och kupan var fel till utforming och därför alldeles för snäv. Det andra försöket blev bättre, så jag stickade den andra ärmen lika. På bilden ser den snävare ut, men det är för att jag bredde ut den första bättre. Jag virkade fast andra försöket också och provade, men nu har jag revat upp virkningen, så det blir lättare att sticka bålen.

Jag blev nöjd med skarven till bålen. Jag trodde att den skulle se hemsk ut. Bilden blev så mörk att man inte kan se riktigt. Men det är annat fel med den. Det blev lätt att reva upp den tillfälliga virkade påkastningen, och att sätta maskorna på sticka, så den gör jag igen. Felet var att jag inte tänkt ut hur det blir när man stickar nedåt, för det går inte att matcha aviga och räta maskor. Det är svårt att förklara men en rät maska nedåt blir hälften av två räta maskor. Så min aviga maska, från 6 r 1 a, blev 2 aviga. Därför lämnade det 5 r maskor emellan och jag tänkte att det ser tokigt ut. (Jag hade inte tålamod att sticka provlapp.) Så jag ökade en maska, så det blev 6 r 2 a, alltså 10 maskor till på både fram- och bak-stycket. Det blir alltså smock och jag vet inte om det klär mig. Men nu är det för sent att ändra på det. Nu vill jag att den skall bli färdig, och nu är det bara att sticka rakt på rundstickor i 15-20 cm till.





Det skall bli roligt att sticka annat. Ännu har jag inte bestämt vad det skall bli. Jag har så mycket garn och så många mönster som väntar.

Inga kommentarer: