söndag, april 26, 2009

Från vitt till brunt



Det blir svårt att få vitt garn att passa ihop med andra färger i filtarna. Med pastell färger blir det fint, men det börjar bli ont om pastell i förrådet. Det fanns massor med vitt garn i den virkade filten som jag revade upp, och jag har länge tänkt på att färga det och nu blev det av. Jag har tidigare färgat garn, för många år sedan, och då blev jag nöjd med resultatet, så det borde nog gå nu också.

Den här gången använde jag igen Dylon färg, billigt från loppis. Jag tog 300 gr garn, tvättat, och följde anvisningarna. Det här var cold water dye, men för ull skulle färgbadet vara varmt vatten från kranen. Garnet skulle ligga i badet i en timme, och det skulle röras de första 10 minuterna och sedan nu och då. Så gjorde jag, och sen sköljde jag det i varmt vatten.


Det blev jämnt färgat. Färgen blev ljusare än bilden på burken, koala brown, men det var som väntat med ullgarn. Det här blir fint i filtarna. Jag har flera färgburkar och mera vitt garn, så kanske det blir mera färgat senare.

Inga kommentarer: