måndag, januari 26, 2009

Det stickas


Hur går det med nyårslöftet? Det blir inte nämnvärt mera stickat, men jag har ont samvete när jag inte stickar. I stället för att gå på loppis flera gånger i veckan går jag bara en dag, och det känns bra. När jag går förbi tänker jag att det finns säkert många fina saker där men jag är duktig och jag behöver inte mera. Mindre tid att läsa stickbloggar blir det också, men det är svårare att överge sådana som man läst länge och som känns som gamla vänner.



Jag stickar vidare på filten C4, och nu har jag stickat slut på det mörka garnet och börjat med det grannrosa. Den känns inte så fin som jag trodde den skulle bli. Sticktätheten är alldeles tokig igen. Jag kastade på löst och efter ca 10 cm började jag sticka tätare, så nu blir den vidare vid början. Ännu värre är att den är smalare än jag ville. Den skulle bli ca 130 cm bred, men nu är den knappt 120 cm, och det känns för smalt. Kanske den blir kortare också så att proportionerna blir riktiga. Eller skulle det gå att blocka för att få samma bredd överallt. Nästan hälften är stickad, och jag har ingen lust att repa upp nu, inte minst för att jag har ingen aning om hur jag skulle sticka den annars. Jag kan skylla på det mörka garnet för det var smalare än det andra, men det är nog mitt eget fel också. Det är mycket lättare att sticka jämnt med det rosa garnet som är lika tjockt som det gulrödbruna.

Min nya vana trogen nystade jag om garnet före jag började för att få reda på knutarna. Det fanns ganska många, på mer än hälften av nystanen. (Synd att jag inte skrev upp hur många.) I fyra nystan fanns det löst 4-5 cm korta trådar lösa. För att få rätt vikt på nystan? Man får ingen nytta av sådana trådar. Jag tvättade garnet också så det känns väldigt skönt.

Jag har till och med vant mig med att ta upp filten C4 istället för den vanliga filten #123, så det blir mindre stickat på den. Den tilltalar mig i alla fall; färgerna ser gammalmodiga ut.



















Filten #122 blev också färdat före månadens slut, och den här tycker jag ännu bättre om. Den virkade kanten blev bra. Nu återstår att tvätta den.







Inga kommentarer: